Toriska linser - kan rekomenderas

Mer
13 år 10 månader sedan #301848 av Räven

Saara skrev: Räven,testa du dina ögon bara via nätet? Sånt test tror inte jag på. Var detta dina första glasögon?


nu menar jag att man kan testa brytningsfel på ögat via nätet....hur dåligt man ser kan man inte testa.

och det är linser jag har inte glasögon.....jobbigt med bågar som kanar hela tiden.
Mer
13 år 10 månader sedan #301853 av saara

Geta skrev: Saara,
Det finns ju solglasögon som man trär på sina vanliga glasögon.
De brukar inte kosta mer än några hundralappar.


Ja, jag har haft såna på mina förra glasögon, men när jag senast köpte glasögon sa försäljaren att såna solglasögon skrapar linsen. Så jag fick det intrycket att de inte vilja sälja såna åt mej. Vet inte om det inverkar då jag nu har såna bågar som är bara glas nere? Eller så ville de få så mycket pengar av mej som möjligt. De sa nog att solglasögon som man ser bra på långt håll med inte kostar så mycket, men jag tyckte det var för mycket för mej.Har solglasögon utan styrka i, men jag trivs inte med dem.

Räven, jag titta på webbsidorna som Nisse visa. Titta hastigt bara, men jag förstod att man borde besöka en optiker om man har brytningsfel. Jag skulle inte vilja ha kontaktlinser. Det är dyrt med dem och jag tycker det skulle vara rent omöjligt att få in dem i ögat. Det är en konst som inte alla kan utföra. Jag läste inte allt som stod om Toriska linser, för att det inte intresserade mej.
Mer
13 år 10 månader sedan #301900 av Admin1
Saara,

Jag har använt påträdda solglas på mina glasögon och jag har inte märkt något negativt. Det är väl annars främst plastlinser, som är repkänsliga.
Mer
13 år 10 månader sedan #301933 av Bitte
Jag har också glasögon. Dom är i glas vilket gjorde dom tunnare än om dom varit i plast.
Synoptik har nu en drive att om man beställer glasögon så får man ett par slipade solglasögon gratis, som är i samma styrka som dom vanliga glasögonen. Har funderingar på om jag ska nappa på det.
Mer
13 år 10 månader sedan #301946 av saara

Admin1 skrev: Saara,

Jag har använt påträdda solglas på mina glasögon och jag har inte märkt något negativt. Det är väl annars främst plastlinser, som är repkänsliga.


Kanske jag har plastlinser, vet ej, kommer ej ihåg vad de sa när jag köpte dem???
Hur vet man om man har plastlinser, man måste kanske titta i pappren man fick med sej vid köpet?
Jag har stor oreda i mina papper så jag hittar inte nå lätt då jag skall söka efter nåt. Tråkigt!!!
Mer
13 år 10 månader sedan #301974 av Geta
Optikern brukar fråga vid utprovningen om man vill ha plastglas
eller glas i bågarna. Glas är tyngre.