Viktop?

Mer
13 år 1 vecka sedan #395766 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktop?
Hoppas att du får operera dig, eftersom du tänkt över saken och därför att du inte lyckats minska vikten.
Mer
13 år 1 vecka sedan #395768 av mopa
Svar från mopa i ämnet Viktop?
Jag skulle aldrig våga. Hoppas det går bra för dig.
Mer
13 år 1 vecka sedan #396060 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktop?
Det är ju hälsorisker att vara kraftigt överviktig också med risk för bl.a hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Den risken måste vara mycket större än risken vid en operation.
Mer
13 år 1 vecka sedan #396065 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Viktop?
efter viktminskningsoperationen måste du börja äta hälsosamt ändå. Jag minns en snubbe som gjorde viktminskningsoperation och sedan åt inte hälsosamt och han gick upp dubbelt så mycket än vad han vägde från början. Fast han åt ju skräpmat varje dag.
Så det är ett stort steg med detta. Lycka till
Mer
13 år 12 timmar sedan #398089 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Viktop?
malin71 - jo, klart jag är orolig. Själva operationen kan ju gå riktigt illa så jag dör.
Men vad jag har hört så är det större risk att dö vid en gallstensoperation än vid
en gastric bypass. Men å andra sidan så kan jag dö om jag fortsätter väga som jag
gör.

Sedan är det mycket jobb efteråt precis som Traxerity säger. Äta ofta och lite. Tugga
maten väl, äta långsamt och inte dricka vid måltiderna utan det får man göra mellan dom.
Och framförallt, inte äta socker och fett, för då kan man få sk dumpingar, då man blir
illamående, får hjärtklappning, en del kräks också.

En annan nackdel är att jag kommer få äta vitaminer för resten av livet, men jag äter ju
redan medicin sedan 12 år tillbaka så det kommer nog inte vara några problem. Dock
är jag lite orolig för min Zeldox som jag måste ta vid måltid för att få full effekt på den,
men egentligen borde inte det vara några problem heller om jag bara ser till att äta då
jag tar den.

Sedan bör man börja motionera och röra på sig för att få bäst effekt, för ganska precis ett
år sedan var jag ute och promenerade 4-5 km var och varannan dag, så det blir nog inte
heller några problem :)

Nästa fredag ska jag på ett gruppinfo möte om detta. Kan skriva mer sedan om hur det gick.

Tack för stödet hörrni! :hjärta
Mer
12 år 11 månader sedan #398288 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktop?
Spännande att läsa om din överviktsoperation och du är väl den första här som kommer att genomgå detta. Tycker inte du skall vara oroad över själva operationen för kraftig övervikt är säkert mycket mer riskfyllt i längden. Satsa hårt på motion efter operationen, därför min egen erfarenhet är att det är mycket effektivare än diet. Du kan ju ta 4-5 km promenad 3 gånger per dag t.ex.