Går den medicinska forskningen framåt?

Mer
12 år 4 månader sedan #447563 av Admin1
Innan antibiotikan fanns dog folk av infektioner och det gjorde att den överlevande befolkningen blev mer motståndskraftiga, därför de hade ett medfött bättre infektionsskydd. Infektionssjukdomar, som vi inte kan behandla med läkemedel på grund av antibiotikaresistens, är därför sannolikt ett större hot idag än det var innan antibiotikan kom, därför vi har ett sämre naturligt skydd.
Mer
12 år 4 månader sedan #447564 av Geta
Det konstiga var att de som dog av spanska sjukan var unga, friska personer.
sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Mer
12 år 4 månader sedan #447761 av Admin1
Enligt Wikipedia var orsaken att de unga och friska dog att de hade så starkt immunförsvar - det var det starka immunförsvaret, som angrep egna vävnader, som framkallade dödsfallen i många fall.
Mer
12 år 4 månader sedan #447770 av Ready
Det måste väl vara bättre sjukvård idag än för 20 år sedan.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 4 månader sedan #447820 av Jocke
Jag tycker situationen är likadan nu som för 20 år sedan rent intellektuellt, forskningen har visserligen gått in i en fas med att försöka finna orsaker till ex. cancer genom att ta prover på så månnga som möjligt, möjligen kan den stöta sig med personuppgiftslagen (PUL). Men jag känner trots den stora uppmärksamhet som delvis delges genom medias försorg, att man bara visar mänsklighetens negativa sidor. Tyvärr bygger mycket av teorierna på skvaller, därför så tror jag många ser ned på psykiatrin för att den fostrar så negativa människotyper. Men den positiva sidan finns, men det är fortfarande för många störningar på linjen.

Vars är världen på väg?