Svårt att VAKNA?

Mer
11 år 6 månader sedan #528133 av MsTibbs
Jag har jobb nu, om än bland andra psykfall. Problemet är att sista månaden vaknar jag inte före 10-13, och jag skall vara på jobbet 0800... Jag har mobillarm på repetition, Handi på repetition, uppskruvbar oväsenklocka av metall, stödboendet ringer repetetivt då jag ska upp (även om jag inte bor där eller i övrigt har med dem att göra) och jobbet ringer 1000 om jag inte dykt upp då. Försover mig var annan arbetsdag ungefär. Detta ger problem, det var på nippet att jag kom på plats till jag skulle prata framför föräldrar på BUP idag och SÅNT FÅR INTE HÄNDA!

Hjälp?
Mer
11 år 6 månader sedan #528140 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Svårt att VAKNA?
Ge boendestödet nyckel och be dem skaka liv i dig varje arbetsdag och stanna tills du duschat så att du är ordentligt vaken. :hjärta
Mer
11 år 6 månader sedan #528146 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Svårt att VAKNA?
Det är en teoretisk möjlighet och nästa steg, men försöker undvika det eftersom det skulle ta så mycket resurser i anspråk; jag bor ju i en helt vanlig lägenhet långt från närmsta stödboende, och dessutom; det har funkat med uppvakningen ett år bakåt i tiden så varför fungerar det inte nu helt plötsligt?

Jag började få sömnproblem och sökte psykakuten för bland annat det, där vände de på min medicinlista rejält och jag lyckades somna bra, men vaknade inte fortfarande. Ringde psykakuten mitt i natten då jag ändå inte somnat vid ett tillfälle och frågade vad jag skulle göra, de sa ta en till Imovane. Då somnade jag, men vaknade fortfarande mellan 10-13 som jag gjort förut. Jag har provat att ta bara en halv Imovane och en Sobril 10mg (även om den nu är utsatt), men somnade inte av det. Tagit halv Imovane plus Xanor v.b. utöver kvällsmedicinen, somnade iaf tidigare men vaknade inte... :(
Mer
11 år 6 månader sedan #528148 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Svårt att VAKNA?
Ta kvällsmedicinen ett par timmar tidigare... ?
Mer
11 år 6 månader sedan #528163 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Svårt att VAKNA?
Vaknar du till något lite (t ex stänger av väckarklockan) men somnar om?

I så fall kan du kanske ha någon stimulantia bredvid sängen och få i dig innan du somnar om, för att sedan kunna vakna lite lättare när nästa väckarklocka ringer. Visst tar du någon form av ADHD-medicin? Om inte så finns snus och kaffe. En termos starkt kaffe eller en burk energidryck bredvid "första väckarklockan" kanske?

Lampor med bra ljus är också bra. Jag har en sån där gryningslampa som hjälper mig att vakna.

Sömngivare som inte har dagen-efter-effekt är kedjetäcke och ren melatonin. Circardin (melatonin i depot) kan funka, men jag vet en del Aspergare som tycker att den gör det svårare att vakna i tid. (Bör vara beroende av dos, när man tar det, hur länge man sover och hur snabb metabolism man har.)

Hoppas att du får ordning på sömn-vakenhet!
Mer
11 år 6 månader sedan #528566 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svårt att VAKNA?
Du har inte fått en depression? Endera då sover man för lite med tidiga uppvaknande eller så kan man sova för länge.