Urinvägsinfektion vanligt vid psykos

Mer
11 år 1 månad sedan #569709 av Isa-Alise
news.gru.edu/archives/8267

Urinvägsinfektioner är 29 gånger vanligare hos personer med schizofreni i akut psykos.

35 % av de undersökta med schizofreni och akut psykos hade en urinvägsinfektion, medan endast ca 3 % av personer utan psykos hade en urinvägsinfektion.

Eventuellt kan en urinvägsinfektion trigga en akut psykos hos personer med schizofreni. Frågan blir då om antibiotika mot infektionen kan lindra psykosen, skriver forskaren Brian Miller.
Mer
11 år 1 månad sedan #569710 av Geta
Det har jag undrat över varför så många kvinnor med psykisk ohälsa måste använda blöjor.
Är det så att medicinerna förslappar bäckenbottenmuskulaturen?
Mer
11 år 1 månad sedan #569713 av Inwatto
Kan forskarna inte procenträkning??

Om 3 procent friska har urinvägsinfektion och 35 procent med akut psykos, så blir det inte 29 ggr vanligare med urinvägsinfektion. Det skulle behövas 87 procent med urinvägsinfektion för det. Och det var 35 procent av 57 kollade patienter. (57 är för lite för att en sån här studie ska vara intressant, tycker jag.)

Annars är ju nyheten en pusselbit på väg mot att lägga hela.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #569714 av Geta
Inte har väl personer med schizofreni urinvägsinfektioner hela tiden. Sedan är det ju mest kvinnor som har urinvägsinfektioner på grund av anatomin.
Mer
11 år 1 månad sedan #569715 av Bitte
Jag har aldrig haft det. Men det kan tänkas att vid psykoser blir hygienen sämre.
Mer
11 år 1 månad sedan #569743 av Nissegossen
För tjejer är det viktigt att inte sitta på ett kallt underlag när man är ute. Detta pga kortare urinrör.

Jag själv som måste sitta ute har tillverkat utav ett liggunderlag två lika stora sittunderlag som jag lagt i en bärkasse och som jag sitter på när jag är ute. Den som inte har något när man är ute, kan ta en tom bärkasse och ta ett antal Metro, gratis och vika dem och lägga i bärkassen, knyta åt och sitta på. Har man inte råd till ett riktigt vikbart sittunderlag från clas ohlsson kan man ta Metro och i de bladen lägga aluminiumfolie mellan flera sidor och vika ihop varpå värmen reflekteras tillbaka mot kroppen.

Detta för att man glömmer ofta kvar ett sittunderlag på busshållplatsen och det är frustrerande att behöva betala dyrt för ett nytt.

Förövrigt har jag inte haft urinvägsinfektion sedan barndomen.

Den som mår psykiskt dåligt, bryr sig ofta inte om var den människan sitter någonstans så det är inte alls konstigt om någon samtidigt har en akut psykos och urinvägsinfektion!

Med hjälp av statistik kan man bevisa det mesta, men vilket kom först, psykosen eller urinvägsinfektionen?

Jag tror i alla fall att mår man psykiskt dåligt kan man ju sitta ute och inte alls bry sig om varken regn eller kyla samtidigt som man inte är klädd för vädret! Vad var först, hönan eller ägget?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum