handikappersättning

Mer
11 år 1 månad sedan #571542 av rupertj
Borde det inte va så att dom flesta inom öppenvården etc får full handikappersättning vi har ju trots allt vård 24/7 i form av kemikalier i hjärnan (tvång i mitt fall), jag får minsta beloppet som jag kan ge min mamma jag maila dom och sa att jag tyckte det var konstigt då vill dom att jag ska göra en ny ansökan via blankett, snart krävs det väl blankett när man ska gå och skita hehe.

Psykiatrin tycker alltså att jag har problem så länge jag är vaken men inte den andra myndigheten (försäkringskassan).

Får ni full handikappersättning? och i så fall varför...
Mer
11 år 1 månad sedan #571545 av Geta
Svar från Geta i ämnet handikappersättning
Hej rupertj!

Jag tror att det är få med diagnosen schizofreni som har handikappersättning för fördyrande omständigheter på grund av funktionshindret. Jag har ingen handikappersättning och har inte sökt så det är inte så konstigt.
RSMH-medlemmen Khai Chau brukar framhålla att även personer med psykiska handikapp borde kunna få handikappersättning.

Har du någon annan diagnos och vad anger du för extra kostnader i din ansökan?

När det gäller mediciner kan inte det gälla som fördyrande omständigheter då vi omfattas av högkostnadsskyddet.
www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning
Mer
11 år 1 månad sedan #571567 av rupertj
Svar från rupertj i ämnet handikappersättning
Man kan få för "hjälp" och ge till den personen. dom säger jag har schizofreni mer vet jag inte.
Mer
11 år 1 månad sedan #571571 av Geta
Svar från Geta i ämnet handikappersättning
Är du väldigt ung?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 1 månad sedan #571590 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet handikappersättning
Har handikappersättning pga grav hörselskada, som troligen har orsakat min schizofreni? De som får detta, har antingen fysiska handikapp eller är utvecklingsstörda? Det blir en fördyrande reform om de med psykiska besvär ska få denna ersättning för att oftast förbättras diagnosen när man blir äldre numera. Medan jag har denna handikapp för livet, är alltså född med detta.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 1 månad sedan #571591 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet handikappersättning
Det är bara ett fåtal här som fått handikappersättning på grund av schizofreni enbart. Har för mig att någon fick bidrag på grund av dyra resor som hon måste ha. Annars anses att man kanske kan få handikappersättning om ens lägenhet måste ljudisoleras för att inte grannar skall bli störda, så att vräkning hotar.