Hög puls

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 8 månader sedan #851883 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Hög puls
Jag vet inte vad som är normal puls. När jag hamnade på tillnyktringsenheten första gången av två nu i sommar, sa de att jag hade hög puls. Vården tycks tro att jag dricker mig till hög puls, jag hävdar att ångest orsakar det.
Mer
7 år 8 månader sedan #852074 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hög puls
Quetiapine tabletter kan ge hög puls i högre doser. Det beror på att blodtrycket sänks och då försöker hjärtat höja blodtrycket med fler slag. Kallas för reflextakykardi. Ångest kan ge hjärtklappning liksom stress och fara. Det finns mediciner, som kan minska på hjärtklappning och de blockerar adrenalinets effekt på hjärtat och då minskar hjärtklappningen. Så ibland kan det vara en läkemedelsbiverkan och ofta en effekt av stresshormonet adrenalin.
Mer
7 år 8 månader sedan #852077 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Hög puls
Som vår Admin säger så kan vanliga Seroquel tabletter ge hjärtklappning som biverkan! Jag hade problem med det när jag hade dom vanliga tabletterna men försvann när jag fick Depottabletten! När jag upplevde hjärtklappning av dom vanliga tabletterna så var det övergående efter knappt 40 minuter, men det är säkert individuellt!
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 8 månader sedan #852710 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Hög puls
Jag vet att jag har hög puls just nu, detta utan att ha mätt den. Sådant känner man. Denna fördömda oro, helt irrationell är den.
Mer
7 år 8 månader sedan #852739 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hög puls
Du kan ju räkna pulsslagen på en minut. Ganska enkelt. Men vid ångest kan man få kroppsliga symptom, som hög puls. Ångest kan vara som i en krissituation och då försöker kroppen öka krafterna genom att höja pulsen för att ge mer kraft före katastrofen.
Mer
7 år 7 månader sedan #869217 av sticky.mrs
Svar från sticky.mrs i ämnet Hög puls
Jag har också en tendens att ha en väldigt hög vilopuls, hade det även långt innan jag fick mina psykoser och psykosmediciner. Jag sökte för det och gjorde EKG och ultraljud på hjärtat, men man hittade inget konstigt. De sade att jag antagligen har en väldigt känslig sympatikus-reflex, alltså fight or flight-reflexen på hjärtat. De rekommenderade mig att konditionsträna. Jag tycker det har hjälpt en del genom åren, men nu har jag varit dålig på att träna på ett tag och tycker det har blivit sämre med vilopulsen.

Edit:
Min vilopuls ligger nu på ungefär 90.