B12 brist eventuellt...

Mer
7 år 8 månader sedan #857706 av sodergardfia
Häromdagen var jag hos läkaren för att jag fått svåra problem med närminnet. Jag bokade tiden efter ett pinsamt missöde som blev "droppen som fick bägaren att rinna över": jag var på ica maxi och handlade, och när jag betalat varorna gick jag för att åka hem. Problemet var att varorna låg kvar på rullbandet. Jag insåg det när jag var vid utgången och plötsligt märkte att rullväskan var så lätt hahaha Jag rusade tillbaka och hämtade maten.

Mitt närminne blir allt kortare. Igår gick jag till kylskåpet och hittade inte asken med Lätta. Jag frågade mamma om vi inte hade nåt smör. Hon sa jo du tog fram det nyss. Och där stod det på bordet. Det hade väl gått en minut sen jag tog fram det. Sånt här händer hela tiden just nu.

Som sagt var jag hos läkaren i veckan. Hon trodde att det kunde vara en biverkning av Lamictal (förrvirring, en sällsynt biverkning, men jag har haft sällsynta biverkningar förut) ELLER B12 brist. Hon trodde att det mest troligt var Lamictalen, men jag fick ta B12 prov också.

När jag var inlagd i höstas tog de B12 prov och värdet var normalt. Min fråga är: kan man verkligen få B12 brist efter 10 månader? Har för mig att det kan ta år. Fast 10 månader är rätt mycket ioförsig.

Nån här som haft B12 brist? Vad fick ni för symtom?

Jag är trött, ofta deppig, har huvudvärk och lite låga nivåer på ett av järnproven (inte det "viktigaste" provet dock). Och så minnet såklart. Dessurom har jag fått dålig hy i ansiktet. Röda prickar vid munnen plus munsår. De sistnämnda grejerna (problem med hyn och munsår) är ju inte symtom på B12 brist. Dessutom kan ju de andra symtomen bero på PRECIS VAD SOM HELST. Det kan mycket väl vara medicinbiverkningar.

Men om det är B12 brist kan man ju behandla med tillskott eller nåt. Jag vill att mina symtom ska vara behandlingsbara och ha en konkret orsak, så att jag inte blir betraktad som hypokondriker (led av ganska svår hypokondri strax innan jag blev sjuk på allvar 2007). Missuppfatta inte, jag vill ABSOLUT INTE ha B12 brist. Man kan dö av det. Men jag vill ha nåt behandlingsbart så jag inte behöver lida av trötthet o dåligt minne i flera år...
Mer
7 år 8 månader sedan #857726 av notwoodstock
Kort sak - jag läste för kanske 20 år sedan att om man ätit kött och slutar få i sig B12, så kan förrådet i kroppen kanske räcka ett år.

Men man trodde då att tarmen kanske också hade förmåga att tillverka B12.

Lycka till!
Mer
7 år 8 månader sedan #857729 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet B12 brist eventuellt...
Tror det har och göra med psykossjukdom för närminne, koncentrationsförmåga och problemlösning kan vara sämre då. Rekommenderar aerobisk motion - gym eller jogging, så mycket du orkar.
Läs mer:
[url:2hthkcrp]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/2239-daligt-minne-och-koncentrationsfoermaga[/url:2hthkcrp]
Mer
7 år 8 månader sedan #857740 av sodergardfia
Admin1, du har förmodligen rätt!
Mer
7 år 8 månader sedan #857753 av sodergardfia
Jag tror också min ADHD spelar in ganska mycket. Den har liksom blivit värre. Jag har svårt att koncentrera mig en längre stund. Ibland högst 5 minuter, ibland 10 och, när jag är riktigt koncentrerad och uppslukad av vad jag gör, 30 minuter. Jag tycker detta är jättejobbigt. När det är som värst gör jag nåt i en minut, kommer på nåt annat och gör det i en minut, kommer på nåt annat. Hjärnan går för fort och hoppar från punkt till punkt. Hoppas det är en tillfällig svacka bara. Orkar inte med om jag bara kan koncentrera mig 5-30 minuter åt gången resten av livet..
Mer
7 år 8 månader sedan #857777 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet B12 brist eventuellt...
Mitt ex har Borderline och har inte längre med psykiatrin att göra. Dock det sista på mentalsjukhuset fick hon Behepan i sprutform och hon mår bra på det, hon får det hos sin Gyn. Alltså B12 vitamin mår hon bra på. Hon utnyttjade mig och min dåvarande psykiatriker, för att friskriva sig från psykiatrin. Dock, hon visar fortfarande upp borderline symptom.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum