B12 brist eventuellt...

Mer
7 år 8 månader sedan #857790 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet B12 brist eventuellt...
Minnet blir kort om man har biverkningar av antipsykotika och tar Akineton mot biverkningarna. Jag har lärt mig strategier för att motverka det. Har jag gått till köket och när jag kommer dit är jag så introvert att i tanken har jag glömt anledningen till att jag gick till köket. Stannar en stund och tänker och går tillbaka inom mig, för det mesta kommer jag fram till det. Från första början gick jag tillbaka dit jag var innan och försökte minnas och det var i allmänhet så att jag kom på vad jag hade där att göra.

Akineton kan göra minnet så kort att man kan påbörja en mening och sedan inte kan slutföra den, för att man minns inte början.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 8 månader sedan #857792 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet B12 brist eventuellt...
Vill tillägga att det är Akineton dosberoende. Allt över 5st 2mg Akineton tabletter är för mycket om dagen och sedan ökar glömskan uppåt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 8 månader sedan #857984 av sodergardfia
Nisse, jag tar inte akineton. Däremot har jag så konstigt kombinerade mediciner att de nästan MÅSTE påverka hjärnan negativt...
Mer
7 år 8 månader sedan #858059 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet B12 brist eventuellt...
Vissa antipsykotika har Akineton-effekt. Clozapine, Olanzapin och Seroquel/Quetiapin har det. Det kan vara svårare att studera med dessa preparat. Bästa preparatet är nog Abilify, som ökar arbetsförmågan t.ex.
Mer
7 år 8 månader sedan #858741 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet B12 brist eventuellt...
Jag brukade köpa en naturmedicin www.amazon.com/Solaray-B-stress ... B000I4AMAQ

Man måste ju ta enorma mängder b 12 orlat om det ska funka. Men denna är en bra b-vitaminbastablett, men c vitamin i också.
Kombinera med d-vitamin och magnesium och eventuellt en bra vanlig multivitamin.
Mer
7 år 8 månader sedan #858789 av sodergardfia

Admin1 skrev: Vissa antipsykotika har Akineton-effekt. Clozapine, Olanzapin och Seroquel/Quetiapin har det. Det kan vara svårare att studera med dessa preparat. Bästa preparatet är nog Abilify, som ökar arbetsförmågan t.ex.



Det förklarar en hel del! Jag tar ju Olanzapin.
Och det är nog inte bra för minnet med BÅDE Olanzapin och Lamictal! Lamictal kan nämligen ge förvirring.