Jag har sömnapné...

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 7 månader sedan #869452 av Frankie
Jag har sömnapné... skapades av Frankie
Ja, som topic lyder..... det verkar tyvärr inte bättre än så. :(

Sov siesta med pojkvännen som sedan sa att han hört att jag slutade andas i sömnen. Han hade inte märkt nåt om han somnat före mig, men då var det han som somnade sist och då upptäckte han det. Båda blev så klart oroliga och jag fick en tid hos min klinik efter att ha förklarat läget för dom. Tiden jag fick är om en månad. Tur att det går fort!

Sömnapné gör att jag aldrig får en bra sömn. Jag märker inte det själv, men sömnkurvan torde ju gå rakt upp - från sömn till någonstans nära vaket tillstånd. Pojkvännen sa att han var förvånad över att jag orkar med så mkt som jag gör.

Det enda jag egentligen märker själv, är min extrema och närmast förlamande trötthet under dagarna. Jag har övergett cigaretterna nu, eftersom rökning förvärrar tillståndet.

/Frankie.
Mer
7 år 7 månader sedan #869460 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Jag har sömnapné...
Har märkt att pojkvänner också slutar andas under natten. Läste dock på 1177 att andningsuppehållet måste vara i minst 10 sekunder för att det ska räknas som sömnapné, så det är nog inte det han har. Har inte räknat, men det känns som en evighet, dock mindre än 10 sekunder skulle jag tro.

Får du diagnosen så får du ju en apparat som hjälper dig andas på nätterna. Har hört att de hjälper jättemycket. Tråkigt ändå :/
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 7 månader sedan #869467 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Jag har sömnapné...
Evillynn:

Precis, 10 sekunder.

Jag är fanimej rädd för att gå och lägga mig. Tänk om jag dör medan jag sover. :tänk
Mer
7 år 7 månader sedan #869472 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Jag har sömnapné...
Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte grubbla på det hela.
Försök tänka att oddsen är extremt små. Jag tror du har större chans att dö i psykosen som kommer till följd av att du inte sovit :P
Håll oss uppdaterade! <3
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 7 månader sedan #869511 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Jag har sömnapné...
Okej, tack Evillynn. :)
Absolut. Jag återkommer.
Mer
7 år 7 månader sedan #869546 av krokus
Svar från krokus i ämnet Jag har sömnapné...
Det var på tal om att jag skulle ha sömnapné för några år sedan. Min dåvarande pojkvän sa att jag hade andningsuppehåll och att jag snarkade som fan.

Själva utredningen visade att jag inte hade sömnapné och läkaren sa att mina besvär säkert skulle minska om jag gick ner i vikt. Inte så roligt att höra... men det funkade. :)