Doktorn!

  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97336 av Ready
Svar från Ready i ämnet Doktorn!

Doktorn skrev: Hej!

Tråden är egentligen ingen tråd, utan bara ett klistrat meddelande om denna underavdelningen av forumet som heter "fråga doktorn".

Precis som Nissegossen skriver, så var min tanke att få det hela lite mer överskådligt. För att ställa en fråga är det bara att skapa ett nytt inlägg i denna delen av forumet. Ett nytt inlägg för varje enskild fråga så att säga.


Hej!

Är du en manlig eller kvinnlig läkare? Vilken sömntablett är bäst av Propavan, Theralen och Lergigan?
Mer
16 år 5 månader sedan #97341 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Doktorn!

PSR skrev:

Sofie skrev: Ursäkta min skepsis,
Men hur vet man att användare med nick Doktorn verkligen är en "riktig doktor"??? Jag har träffat en del individer som gärna leker och vill glänsa med vissa kunskaper, kanske alldeles speciellt inom ämnet medicin.

/Sofie, som ber om ursäkt om hon trampat någon på tårna.

Det är inte säkert att man tänker på men läkare/psykiatriker respektive terapeuter har diametralt olika yrkesetik. Att folk utger sig för att vara läkare trots att de inte är det är nog uteslutet. Att folk utger sig för att kunna medicin är något helt annat.



"Att folk utger sig för att vara läkare trots att de inte är det är nog uteslutet"


Låter som en logisk kullerbytta PSR! Jag tänker ju på det att en som utger sig för att vara läkare men inte är det, h*n har då inte heller en läkares etik! :tänk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97344 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Doktorn!
Jo det förekommer faktiskt i verkliga livet att det finns skojare som faktiskt så att säga "leker läkare". Förr eller senare skiner det igenom, anmälningar, eller att personen själv tröttnar på leken.

Min skepsis grundar sig också på att det är svårare att skilja på falskt och äkta när man bara kommunicerar över Internet.

/Sofie
Mer
16 år 5 månader sedan #97351 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Doktorn!

PSR skrev:

Nissegossen skrev:

PSR skrev:

Sofie skrev: Ursäkta min skepsis,
Men hur vet man att användare med nick Doktorn verkligen är en "riktig doktor"??? Jag har träffat en del individer som gärna leker och vill glänsa med vissa kunskaper, kanske alldeles speciellt inom ämnet medicin.

/Sofie, som ber om ursäkt om hon trampat någon på tårna.

Det är inte säkert att man tänker på men läkare/psykiatriker respektive terapeuter har diametralt olika yrkesetik. Att folk utger sig för att vara läkare trots att de inte är det är nog uteslutet. Att folk utger sig för att kunna medicin är något helt annat.



"Att folk utger sig för att vara läkare trots att de inte är det är nog

uteslutet"


Låter som en logisk kullerbytta PSR! Jag tänker ju på det att en som utger sig för att vara läkare men inte är det, h*n har då inte heller en läkares etik! :tänk

Jag tror det blev rätt!? Blev tvungen att tänka en gång extra. Har inte sovit så bra den sista tiden..

Läkare har starkare yrkesetik än de allra flesta. Däremot har de samma mänskliga tillkortakommanden som oss andra men det är en annan sak. Jag tycker att det är perfekt att läkare vill vara en del av forumet. Skall fundera ut lite frågor som jag återkommer till.



Grejen var ju inte om läkare har en yrkesetik, utan det som var, var ju att en bedragare som utger sig för att vara läkare, har ju redan diskvalificerat sig! Han har ju då inte den etik som läkare har! Han är ju då en bluff!"

Så en falsk läkare bryr ju sig inte om yrkesetiken, för då hade han inte gett sig ut för att vara läkare! Just därför utger han sig för att vara läkare!

Det finns faktiskt de som falskeligen har utgett sig för att vara läkare!

Han är ju då ingen läkare! Och följer då inte läkaretiken.
Vet inte hur jag skall kunna förklara bättre!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97379 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Doktorn!
Nissegossen,
Jag har träffat läkare (som helt garanterat är läkare, då jag träffat dom på sjukhus) som ingen etik har överhuvudtaget. Jag har träffat en läkare som börjat tala om min rumsgrannes hemska sexuella övergrepp av soldater från hennes hemland (jag visste då ingenting om henne förutom att hon hette XXX, kom från Kosovo och fick dropp då jag alltid hörde att dom körde in ett droppaggretat till henne. Jag visste att hon stod på Xanor då hon titt som tätt skrek "Skanor, doktor, skanor!". Men jag hade ingen aning om några sexuella övergrepp eller varför hon var på avdelningen). Jag har träffat på läkare som som till någon medpatient sagt något om min vikt, i stil med: "du vill väl inte bli som treanett. Han väger inte mer än 39 kilo?".

Och läkare som ordinerat bältesläggning för att jag börjat skrika (dock utan att göra varken mig, någon annan eller inredning illa). Skrek bara. Rörde mig inte ur fläcken heller. Bälte i x antal timmar för det. Jag har blivit inslängd i isoleringen för att jag stängde dörren efter mig på toaletten när extravaket inte riktigt var lika snabb som jag. Jag har träffat på läkare som trots extem dosering av Cisordinol (efter ett antal dagars våldsamheter blivit sprutad med ungefär 650 mg Cisordinol-Acutard under loppet av ungefär 2 dagar) vägrat ge mig en tablett/injektion av Akineton. Och en läkare på en klinik som vägrade ge mig Iktorivil i tablettform. Då hade jag ju kunnat känna efter i förväg när jag började känna att jag skulle få utbrott. Men icke sa Nicke, den stod bara som injektion att ges med tvång. (Jag fick inte heller den injektionen när jag bad om den. "Bara under tvång" sä sköterskorna).

Och en massa andra läkare som inte ens hört ordet etik.
Mer
16 år 5 månader sedan #97382 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Doktorn!
Det finns rötägg inom alla yrken! Men, de är inte mer än människor!
Jag har respekt för deras studieresultat, men även läkare kan bli sjuka!

De har ofta valt specialiteten psykiatri för att de är grubblare precis som vi och i själva verket psykiskt sjuka själva! Har varit med om att ha haft läkare som då faktiskt legat inne på psyket!

I de flesta fall ser kollegerna till, om patienten är en läkare, att den får en adekvat vård utanför det egna sjukhuset.

Självklart har jag inte den respekt för läkare som fanns förr, när en läkare var jämställd med Gud på avdelningen! Jag behandlar läkare på samma sätt som dig mammas son!

Det innebär att jag inte kryper för någon och säger rent ut vad jag tänker om människan ifråga.

Självfallet är, att de läkare som berättade om andra patienter på avd gjorde fel! Där kunde du ha anmält läkaren, men han handlade i förtroende för att han inte trodde du att skulle gå vidare med ärendet, eller också struntade han i det och trodde att han skulle gå fri från det i alla fall! Det förtroende som han visade kan även ha påverkats av att du tidigare jobbat inom psykvården!

Jag tror ju att vårdpersonal bryter mot lagen varje dag i det här landet, men få anmäler, ty det är ofta inget värt att försöka!

Vi på detta forum kan i de flesta fall stryka under på det!

Läkare är ofta, inte Guds bästa barn! Men, vem är det? :rolleyes:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum