Hjärnscan

Mer
16 år 5 månader sedan #97631 av Doktorn
Hjärnscan skapades av Doktorn
Vid en hjärnscanning kan man se hur hjärnan fungerar, alltså vilka delar av hjärnan som är aktiva och fungerar som de ska. Likså kan man se om det skulle vara delar som inte är aktiva, alltså inte fungerar som de ska.

Andra mätmetoder är tex EEG som används för att mäta den elektriska aktiviteten i hjärnan och där ser man också om det skulle finnas ngt område som inte fungerar.

ENeG (står för Elektroneurografi) mäter muskel och nervsystemet genom små elektroder som man sätter fast på huden, vilka ger små elstötar.

EMG (Elektromyografi) Mäter elektriska signaler från muskeln genom en liten nål som man sticker in.
Mer
16 år 5 månader sedan #97632 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hjärnscan
Jag ville redan tidigt av min sjukdom att man skulle testa allt på mig!
Detta för forskningen och då för att kunna knäcka gåtan med Schizofreni!

Jag var beredd att ställa upp på forskningen och bla prova olika medicner!
Då mao som försöks objekt. Men ingen jag talade med utav läkarna var intresserade!

Läkarvetenskapen hade då kunnat följa mig i hitills över trettio år!

Jag är dessutom med i donations registret och har skänkt min kropp til vetenskapen!

De har inte fattat någonting!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97633 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjärnscan
Det är likadant här Nissegossen.
Det har inte gjorts några tester eller undersökningar
på mig heller.

Det enda som psykiatrin har frågat mig är om jag är
med i några religiösa eller politiska sammanslutningar.
Det var kanske en uppmaning att gå med i någon.
Det var efter att tvångsvården spårade ur.
Mer
16 år 5 månader sedan #97640 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Hjärnscan
Geta,
Har du inte fått genomgå en CT-skalle, EEG eller en neurologisk läkarundersökning ens? 8O

Det fick nog samtliga nyinsjuknande patienter i psykossjukdomar göra, på nästan alla avdelningar jag var på. Och även gjorde vi så på barnpsyk. Låter konstigt att inte göra någon som helst undersökning på någon som är långvarigt sjuk.
Mer
16 år 5 månader sedan #97641 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjärnscan
Nej,
jag har frågat en läkare om hon inte trodde jag var
hjärnskadad men det trodde hon inte.
Det är kanske på senare år som det har införts såna
undersökningar.
Mer
16 år 5 månader sedan #97642 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hjärnscan
EEG vet jag vad det är! Jag har fått det och till och med ett stroboskop test, där hon som mätte (hon, mätte ut var elektroderna skulle sitta och då sade hon att jag i alla fall hade en symmetrisk skalle) när det var stroboskop testet så, när hon såg att testet visade att jag var typ hypnotiserad, så skrattade hon lite lågt, varpå jag hörde mig själv skratta och jag var till en början med inte på det klara med att det var jag själv!

Det var så främmande för mig att det väckte en stark känsla av att det här är så fel och jag tog omedelbart herra väldet över mitt sinne och intellekt.

Hon sade då att det här klarade du bra!

Men vad är en CT-skalle?

Jag har ej heller gått på en neurologisk läkarundersökning!

Däremot fick jag göra EKG.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum