Hjärnscan

Mer
16 år 5 månader sedan #97643 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Hjärnscan
CT-skalle (datortomografi) är en skallröntgen där man mer i detalj kan studera hjärnan efter onormala tillstånd som tex tumörer, infarkter eller blödningar.
Mer
16 år 5 månader sedan #97644 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hjärnscan
OK! Jag kommer inte riktigt ihåg om datortomografi hade kommit ut på sjukhusen vid den tidpunkten!
I alla fall så var det nog sällan en med en psykiatrisk diagnos fick göra en scanning!

En kvinnlig läkare jag varit hemma hos (Hon hade jag aldrig som läkare, det var min förra sambos)

Hon var psykiatri läkare, men hon sadlade om och blev neurolog!

Som kuriosum kan jag nämna det, att hon var född i ett hus med stampat jordgolv!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97645 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hjärnscan
Om du läser här så vill jag bara säga Hej ET! :lol: :lol: :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97647 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Hjärnscan
Fast du hade nog inte blivit hjälpt av en hjärnröntgen annat än att utesluta andra sjukdomar. En CT-skalle är ganska dyr, och man undviker att göra det i onödan så att säga. Jag har ofta skickat pat med psykosbild till EEG innan jag satt diagnos, just för att utesluta att det inte är någon annan sjukdom.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #97650 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hjärnscan
Bad för 16 år sedan, att få eeg + ect för att väcka upp insomnade hjärnceller. För schizofreni måste väl betyda viss hjärnskada, som då är oåterkallig på dem delarna, men hjärnan har ju reserver?

Vars är världen på väg?
  • Gnom
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97828 av Gnom
Svar från Gnom i ämnet Hjärnscan
Jag tror inte att EEG hjälper, det är ju en mätmetod. ECT används på deprimerade i princip som en sista utvägs terapi (kirurgiska ingrepp är vad jag vet det absolut sista). Man vet inte riktigt hur eller varför det funkar, men det verkar hjälpa folk med riktigt svår depression.