Mat med mycket Omega 3 + fler fina fleromättade fettsyror

Mer
18 år 2 månader sedan #33126 av Isa-Alise
[u:3uoszfyj]Skaldjurssallad[/u:3uoszfyj]

Sallad
Gurka
Tomat
Rödlök
Räkor, skalade
Surimisticks, tinade, skurna i bitar
Provencale blandning (frysta örtkryddor)
Salt
Peppar
Balsamvinäger
Olivolja

Skär grönsakerna, blanda med räkor och bitar av surimisticks. Krydda med provencaleblandning, salt och peppar. Häll över lite balsamvinäger och olivolja. Servera gärna med något gott bröd och ost.
Mer
18 år 2 månader sedan #33155 av Sofie
Jag blir riktigt hungrig när jag läser allt det här Isa-Alise. Som tur är så är jag bjuden på middag ikväll. Matlagningen får vänta till möjligtvis i morgon. Jag tinade faktiskt två laxfileer igår, men lagade aldrig till dem. Det tråkiga är att min man pluggar så mycket att han nästan aldrig är hemma, och då tappar jag lusten för matlagningen. Egentligen är det fel, för man ska unna sig själv det goda också. Dessutom är det så himla kallt och dragigt i köket. När vi bytte kylskåp för en två år sedan så uppstod ett kalldrag från golvet. Det är något med ventilen, för effektivt också. Fast det är ju skönt med fräsh luft i det lilla instängda köket annars. Ahh... jag bara klagar nu, bla, bla, bla....

/Sofie
Mer
17 år 9 månader sedan #44631 av Isa-Alise
[u:326e0hdp]Pastasallad med räkor[/u:326e0hdp]

200g pasta, kokt, gärna någon rolig form
1 pkt gräddfil
lite hackad purjolök eller en rödlök
200g skalade tinade räkor
oliver
valfri salladssort
2 tomater
gurka
salladskrydda
salt

Skölj pastan så den blir kall. Blanda med de skurna grönsakerna, gräddfilen, räkorna, och oliverna. Smaka av med salladskrydda och salt.
Mer
17 år 9 månader sedan #44648 av micke sd
Isa-Alise nämde omega -3 fettsyror. Jag har läst att omega -3 fettsyror kan minska risken för dödsfall pga. hjärt-kärlsjukdomar med hela 81 %.
Jag äter ett naturmedel som heter Anjo Omega-3 som tillverkas av Ledins och finns att köpa i välsorterade hälsokostaffärer, (om de inte har det hemma i affären så kan de säkert beställa hem det). Det innehåller även naturligt E-vitamin vilket är viktigt eftersom forskning visat att syntetiskt E-vitamin inte är nyttigt utan skadligt för kroppen bl.a. pga. att molekylerna kan vara spegelvända i syntetiskt E-vitamin.
Mer
17 år 9 månader sedan #44658 av Admin1
Jag brukar se till att få i mig Omega-3 genom att äta lax eller sill minst 2 gånger i veckan. Det ger dagsbehovet av Omega-3. När jag inte äter sill eller lax tar jag linolja som jag köpt på Hemköp. Linolja omvandlas delvis till Omega-3 i kroppen. Jag brukar ta 1/2 msk linolja per dag.
Mer
17 år 9 månader sedan #44670 av Isa-Alise
Har du rester på kokt eller ungstekt lax kan man göra jättegoda smörgåsar med laxmousse nästa dag:

[u:19nq0ntf]Laxmousse[/u:19nq0ntf]

kokt kall lax
kaviar
lättmajonäs eller lite vispad grädde

Finfördela laxen och ta bort eventuella ben. Blanda med lättmajonäs eller vispad grädde. Smaka av med kaviar. Moussen ska vara luftig och inte alltför salt. Bred moussen på en skiva bröd och ganera med sallad och tomatskivor...