Thai gryta

Mer
17 år 9 månader sedan #45363 av Nissegossen
Thai gryta skapades av Nissegossen
Den här lagade vi till på Villa Söder förra året, till en tjugo pers.

Thai-Gryta

Av Nils-Erik Johansson 2005-10-06



En dag i matlaget på Villa Söder



En dag i matlaget

En dag i matlaget på Villa Söder kan se ut så här.

Vi samlas klockan halv tio och någon handledare är där. Just i fredags så var det Magnus som var handledare.

Han tyckte vi skulle laga en Thai-gryta med kycklingfiléer och ris.

Först plockade vi fram ingredienserna och tittade på receptet. Därefter så ansade jag (Nisse) grönsaker och Olof skar filéerna. Magnus tog hand om riset och det var samarbete över hela linjen.

Ni får här nedan receptet på Thai-grytan, men passa er för currypastan för den är stark.

Thai-gryta

600 g kycklingfilé
1pkt minimajs
1broccoli
1purjo
1röd paprika
1 burk kokosmjölk
2 msk –1/2 burk grön currypasta
½ krm cayennepeppar eller en färsk pepparfrukt
1 hönsbuljongtärning
1 kruka basilika
½ pressad citron


Koka upp vatten, citronsaft, kokosmjölk, buljongtärning, cayennepeppar & currypasta.
(eventuellt kan man fräsa currypastan lätt i lite olja för att få mera ”fräs” på den).
Strimla kycklingen och lägg ned i grytan. Låt koka sakta i 5 min.
Skär grönsakerna och lägg ned grytan. Låt sjuda i 5 min. Smaka av med fisksås och/eller salt.
Hacka basilikan och lägg i grytan innan servering.

Serveras med Jasminris (gärna brutna korn, detta gör att riset får ”Kina” konsistens)
Vi gjorde detta och blev klara i tid för lunchen. Faktiskt var det så, att vi hade gott om tid, så vi avvaktade lite med riset och kokningen av själva grytan. (vi äter här på Villa Söder klockan tolv).

Jag tyckte lunchen var god, dock lite för starkt kryddat för min smak, men jag tycker själv inte om mat som är ”het”.

De andra tyckte att maten smakade mycket gott.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 8 månader sedan #46558 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Thai gryta
Det här låter gott... måste pröva det... tror jag gör en lite mildare variant med den mindre mängden currypasta, och utan cayennepeppar...
Mer
17 år 8 månader sedan #46560 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Thai gryta
Isa-Alise! Den är inte en utav mina favoriter! Men du kan ju alltid pröva! Men jag skulle gärna vilja ha ett utlåtande efteråt!

Jag själv hade inte valt den, men kanske jag gör den hemma också, om du tyckte om varianten med svagare kryddning. Ty originalet är alldeles för starkt för mig!

Ha en trevlig middag och kväll!

Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #46564 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Thai gryta
Het krydda hjälper till med att minska i vikt! Röd-peppar och dylikt är bra, enligt min handledare!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 8 månader sedan #46565 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Thai gryta
He, He, Jocke! Ja, men det beror på att man äter mindre och inte så mycket av maten! :lol:

Eller, är du självplågare? :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #46566 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Thai gryta
Vi pratade om att het krydda sätter igång ämnesomsättningen. Vitlök och dylikt är bra! Jag kanske måste lägga om strategi, tycker egentligen nara om mild smak!

Så nä, jag är ingen självplågare, men jag är ju inte sämre än att jag kan lägga om kosten, om det skulle behövas!

Vars är världen på väg?