Konditionsträning som behandlingsmetod

Mer
19 år 2 månader sedan #9430 av Malin
jag mår otroligt mycket bättre när jag tränar!
det hänger ihop med endorfinerna som frigörs tror jag.
men det gäller att man inte gör som jag och låter träningen ta över hela ens liv. jag kunde träna upp till 5 timmar om dagen, ibland mer. och dom få dagar då jag inte tränade mådde jag piss. hade ont i huvet, måde illa m.m
och en annan sak som jag märkte va att huden blev jätte konstig, eftersom jag duschde flera gånger om dagen. och sen det uppenbara, att man måste äta ordentligt om man ska träna mycket... annars tar ju kroppen stryk.
nu tränar jag 2 gånger i veckan, på en mycket mer lagom nivå. och när jag tränar är i stort sett enda gången då jag kan slappna av. detta har dom tagit tillvara på på den avdelningen där jag är inskriven nu, då går jag och min kontaktperson och tränar, och efteråt sätter vi oss och fikar och pratar. annars är jag jätte stel och stirrig och säger typ inte ett vettigt ord. men efter att jag har tränat beter jag mig som en vanlig människa igen... hehe...
Mer
19 år 2 månader sedan #9434 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Fysisk träning
Det är nästan STÖRRE vinster psykiskt än fysiskt när det gäller fysisk aktivitet
I den nyligen utkomna FYSS (Fysisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling) finns väldigt bra skrivet om just träning mot lätt till måttlig depression. Den går att ladda ner i sin helhet på <!-- w --> www.fyss.se <!-- w -->

Den stora överdödligheten hos folk med allvarliga psykiska sjukdomar såsom schizofreni är inte pga sjukdomen i sig utan följdsjukdomar som kommer utav det osunda levernet med cigaretter, fet, söt mat och dricka och den fysiska inaktiviteten som skapar hjärt-kärlproblem, depressioner, övervikt, diabetes osv.


WAY TO GO säger jag till träning som behandlingskomplement!!

Stå på er gott folk
Mer
19 år 2 månader sedan #9448 av Geta
Sedan tolv år tillbaka tränar jag
lågintensivt dvs rör på mig varje
dag. Det har gett stor vinst. Det
märks direkt om jag inte är ute
någon dag. Jag blir stirrig.
Det blir ett sätt att hålla stress i
schack.
Mer
19 år 2 månader sedan #9452 av Geta
Björnen!
Det osunda levanadssätt som personer med
diagnosen Schizofreni har beror mycket på
medicinen neuroleptika/antipsykotika.
Om personen har negativa symtom med orörliget
så blir han eller hon ännu mer orörlig med anti-
psykotika.
Likadant med att äta osunt. Det händer något
med ämnesomsättningen. Man blir onormalt hungrig
och känner sig aldrig mätt. Det kan bli ett onaturligt
sug efter söta saker.
Medicinen kan ge lågt blodtryck. Ett sätt att avhjälpa
det är att röka.
Om inte sjukvården var så enkelspårigt inställd på
medicinering vid schizofreni så skulle bättre det bli
bättre resultat i psykiatrivården.
Mer
19 år 2 månader sedan #9476 av Admin1
Jag motionerar dagligen och enbart genom att promenera 1,5-2 timmar. När man börjar med att promenera 2 timmar dagligen känner jag mig avslappnad och avstressad de första veckorna. Efter första veckorna märker man ingen avslappnande effekt längre, men man känner sig sämre om man inte motionerar.

Vid depression har motion en god effekt och det senaste jag läste var att det skulle vara lika effektivt som antidepressiva. Vid depression skall man motionera 30-45 minuter 3 gånger i veckan i minst 9 veckor för att få effekt. Eftersom depression påminner lite om negativa symptom undrar jag om kanske motion kan ha effekt mot negativa symptom?

Vid schizofreni har man också sett positiva effekter av motion, men det är inte lika välbevisat, som vid depression.

Det finns intressanta uppgifter om motion och det är att inte enbart musklerna stimuleras utan också hjärnan. Motion skall visst öka bildningen av hjärnceller sägs det. Dessutom viktminskningen som motion ger kan visst förbättra blodglukoskontrollen och minnet.

Även om jag själv mest promenerar tror jag att den bästa motionen är intensiv. Att man joggar eller springer så att man blir rejält varm. Det tror jag är den bästa motionen vid schizofreni.

Det finns en del info här på sajten om motion:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... sykoterapi
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... r-hjaernan
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19649 av Erase
Svar från Erase i ämnet Motion
Jag går ut och promenerar 4.5 km nästan varje dag , jag mår bättre då ,
går jag inte ut så blir jag lätt irreterad och så.