Konditionsträning som behandlingsmetod

Mer
18 år 8 månader sedan #20403 av Isa-Alise
Jag promenerar en stund varje dag, och nu har jag köpt jympa kort... ska försöka jympa ca två gånger per vecka... det är bra för jag måste inte välja en viss dag och tid utan kan hoppa in på ett basjympapass när jag har tid och ork...
Mer
18 år 8 månader sedan #20570 av Fredrik
Jag har tränat på gym till och från, men aldrig riktigt tyckt om det. Det är för psykiskt jobbigt för mig då jag tidigare haft tendenser till att pressa mig för mycket.
Men jag promenerar istället, för mig är det mycket mer givande än att sitta på någon motionscykel.
Jag promenerar en lång promenad varje dag och oj vad givande det har varit. Det märktes skillnad direkt.

mvh Fredrik
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20584 av kgu
Svar från kgu i ämnet Konditionsträning som behandlingsmetod
Jag har börjat med min motion nu.Det är rofyllt att gå långa skogspromenader.Jag har än så länge varit ute 1 timma per dag,men ska så småningom öka till 2 timmar. Det kan ibland vara lite jobbigt att möta människor i spåret,framförallt personer i min egen ålder som oftast går i grupp,men jag försöker att titta bort,och det brukar gå ganska bra.Jag har ännu inte kännt av lindring av ångest och depression,men det tar säkert några veckor innan man känner en förbättring. Jag säger som Fredrik, att jag föredrar hellre en skogspromenad än att träna på gym.
Admin: Hur lång tid tar det innan man börjar minska i vikt, om man går 1-2 timmar, 4-5 gånger i veckan och äter rätt kost,och går på Seroquel 100mg/200mg? Väger nu 95 kilo på morgonen, och mitt mål med motionens hjälp är att komma ner till 88-89 kilo. Kan man uppfylla detta mål med den motionen som jag har påbörjat nu? Har läst att ångest och depression kan lindras också, som jag nämnde tidigare, men som jag inte kännt av en, och hur lång tid tar det innan man kan känna förbättring?
Mer
18 år 8 månader sedan #20588 av Admin1
När jag promenerar 2 timmar per dag varje dag brukar jag minska i vikt 2-3 kg per månad och jag försöker att äta normalt också då. Jag tycker att om jag promenerar i 2 timmar får jag direkt en avslappnande och lugnande effekt, men den brukar minska sedan efter några veckor. Om jag då inte motionerar brukar jag känna mig rastlös. Jag rekommenderar verkligen motion, som jag tycker är viktigt för välbefinnandet. Jag tror att om du motionerar regelbundet kan du nog gå ner till din målvikt på 2 månader cirka.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20623 av One
Svar från One i ämnet Konditionsträning som behandlingsmetod
Motion är livsnödvändigt för mig. Jag har en enorm morgonångest och måste bokstavligen gå av mig den varje morgon. Under perioder när ångesten har varit mindre har jag också motionerat mindre. Och viktnedgång; har gått ner fem kilo sedan juni trots att jag ätit ganska normalt. Så jag antar att ångest är receptet på viktnedgång.

Att medicinerar ger viktuppgång är känt sedan länge. Vad jag förstår är det pillren som gör en hungrig; the rest is up to yourself!
Tips mot pillerframkallad hunger är att stoppa i sig lågkalorieprodukter, som t ex frukt och grönsaker. Men det finns speciella soppor som effektivt stoppar hunger utan att tillföra några kalorier. En sådan är morots-tomatsoppan. Skala och hacka 2-3 morötter. Häll ner det i en kastrull. Tillsätt en burk hela tomater. Koka det hela i fem minuter. Därefter mixa alltihop till en mjuk massa.
Innehåller inga som helst kalorier men mättar magen för stunden.

Annars så är det alla gamla sanningar som håller. Ät mindre, rör på dig mer. Och kom ihåg; piller i sig medför inte att man går upp i vikt!
Mer
18 år 6 månader sedan #23701 av Malin
chigong kan det vara bra? Någon som vet.