Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!

Mer
14 år 6 månader sedan #248220 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
Det tror inte jag på. Det kan inte vara kört vid 24-års
ålder om man börjar höra röster när man är 20 år.
Mer
14 år 6 månader sedan #248226 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!

Carl skrev: Han finns i Libanon. Läkarna säger att antipsykotiska mediciner kan inte hjälpa honom längre för att han avbröt medicinen flera gånger och han har haft den här sjukdomen i flera år, vilket gjorde att behandlings period är över enligt läkare (hur kan det här stämma) och att han aldrig kan bli frisk. Schisophreni ska behandlas med medicin senast 6 månader man har fått diagnosen, därefter blir det kört det är så dom säger.
kram


Det stämmer inte. Jag gick 10 år utan medicin med symtom som röster, papanoia och vanföreställningar innan jag fick medicin som hjälpte. Det finns alltid hopp!

Mot rösterna finns ett flertal råd i Viskas bok, Upp till kamp! Skriv ut boken, översätt, och skicka den till honom....

www.viska.se/Kamp.pdf
Mer
14 år 6 månader sedan #248240 av Erica
Svar från Erica i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
Tänkte precis också rekommendera boken upp till kamp som finns här på sidan och det är speciellt viktigt att han gör alla dessa övningar som finns, det hjälpe mig med mina röster.

Vart tror han att rösterna kommer ifrån? tror han det är andar eller människor eller vad tror han? Det handlar om att få honom att inse att det bara är hans själv som "är" rösterna och att han kan kontrollera dem. Det kan vara lite känsligt men det hjälpte för mig när folk pratade om rösterna med mig. När folk ifrågasatte mina röster. jag trodde att det var en människa som låg bakom och ibland trodde jag att det var andar men min mamma ifrågasatte tex att det var en människa för hur skulle någon ha tid att prata med mig i min hjärna hela tiden isåfall skulle det vara en pensionär eller arbetslös.

det jag upplevde var att på ett sätt ville jag ha rösterna för mig själv och inte prata om dem och folk ville inte riktigt prata om dem heller men när folk ifrågasatte dem så blev jag själv mer tveksam.

det är så mycket svårare än det låter men det handlar egentligen om att bestämma sig för att inte höra några röster. något som har hjälpt mig är att istället för att jag har en konversation i min hjärna med någon som heter ett namn eller tilltalar mig med du så pratar jag bara i jag form hela tiden.

Otäckt att rösterna säger att han ska kasta sig från balkongen, dte ska man verkligen se allvarligt på.

önskar din bror lycka till!
kram
Mer
14 år 6 månader sedan #248242 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
Ursäkta att jag skrattar men det här som du skriver Erica
att det måste vara pensionärer eller arbetslösa som pratar
hela tiden när det gäller röster, var så roligt.
Det kan inte vara några andra som har tid ifall röster är på
riktigt som du skriver.
Mer
14 år 6 månader sedan #248246 av Erica
Svar från Erica i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
haha det bjuder jag på :)
Mer
14 år 6 månader sedan #248248 av ia-fia
Svar från ia-fia i ämnet Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
De flesta antipsykotiska tar inte bort röster. Om han slipper antipsykotiska är det bra. Antipsykotiska är mer till för psykoser. Biningarna är farliga som plötslig död, diabetes och njur och lever skador så satsa på terapi istället.