Meditation kan bota psykiska störningar !

Mer
18 år 6 månader sedan #24309 av micke sd
Jag är övertygad om att en del meditationstekniker kan bota psykisk ohälsa som beror på trauman som man bär på, vilket troligen schizofreni samt de allra flesta psykiska störningar beror på. Jag praktiserar själv Mantrameditation samt Zen-meditation. Det tror jag, tillsammans med bl.a. samtalsterapi och att jag skrivit av mig negativa känslor, har gjort att jag känner mig återställd från schizofreni och manodepressivitet, jag mår bra nuförtiden !

När man blir psykotisk el. manisk så verkar det bero på att trauman som varit förträngda, strömmar upp från minnesbanker i medvetandet i så snabb takt att det orsakar kaos i psyket vilket kan leda till bl.a. hallucinationer och andra tanke & känslostörningar.

Mediciner i form av neuroleptika verkar kunna dämpa intensiteten el. energin i de förträngda traumana och, om man har lämplig antipsykotisk medicin, därmed kunna förhindra psykotiska skov från psyket att bryta ut.

Lösningen på psykisk ohälsa som beror på trauman är då naturligtvis att eliminera traumana med lämpliga tekniker av vilka en del meditationstekniker är ett sätt att bli av med dem enl min erfarenhet.

Jag är starkt kritisk till TM, alltså Trancendental- meditation pga. en del jag läst om den tekniken. Jag vill ej sätta på pränt här vad som är negativt i den meditationsformen pga. att Viska, i värsta fall, kanske blir stämda då av någon nitisk TM- förespråkare.

När det gäller val av mantra bör man välja något "neutralt" ord , t.ex. stol pga. att, det enl. vad jag erfarit, kan ha en negativ inverkan på ditt medvetande om du t.ex. väljer ett namn på en person el. ett djur.

Praktiserande av mantrameditation går till så att du upprepar mantrat om och om ígen en stund. Det bör räcka med ca. 1 minut enl. min erfarenhet, morgon och kväll för att få max effekt och det verkar också som att man ej behöver uttala mantrat, utan bara upprepa det i tankarna.Om du gör så öppnas portar i medvetandet genom vilka traumatiska upplevelser och negativa känslor kan passera igenom och komma till en del av själen där de elimineras. Mantrameditation och även Zen -meditation kan därmed göra dig fri från bl.a. negativa hämningar samt fobier och även från schizofreni samt manodepressivitet ovh även från den typ av depression som beror på negativa lagrade känslor i psyket är jag övertygad om !

Läs även gärna mina inlägg på <!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w --> Klicka dig fram till diskutera. Min signatur där är janne s. (mikael är mtt andra namn vilket jag använder här på viska).
Mer
18 år 6 månader sedan #24322 av Nissegossen
Hej micke sd.! Jag tycker det du skriver är mycket intressant! Jag har själv trauman som jag bär på. Det handlar om varför jag tror, att jag var snudd på predestinerad till att bli med sjukdomen Schizofreni.

För det första, så är det, att min moder under graviditeten hade blödningar vilket gjorde att hon låg på sjukhus under graviditeten, hon sade ofta att jag kom bakvänt fram vilket tyder på sätesförlossning.

Min fader trodde aldrig att jag var hans son. Min syster berättade det inte förrän 20 år efter min faders död. Sedan har jag haft ett alkohol missbruk innan jag blev sjuk.

Detta sammantaget tyder på att det var upplagt för min sjukdom. Sedan var min fader starkt paranoid. Han hörde dessutom en röst som talade till honom. Jag har också farmors mor som dog på mentalsjukhus i skåne i början på 1900 talet. Jag hade även en faster som alltid talade för sig själv, också hon tror jag var psykiskt sjuk.

Jag är mycket intresserad av meditationsteknik som du beskriver. Kanske det och samtals terapi kan hjälpa mig att bli kvitt alla trauman inom mig.

Att det så att säga löser upp Schizofreniknuten. Tack för ditt inlägg! Det var välmenat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #24361 av Admin1
Tack för ett väldigt intressant behandlingstips! Det är ju egentligen ganska enkelt att utföra och dessutom en billig metod. Det jag undrar över är hur snabbt effekten kommer dvs hur länge dröjer det innan man märker någon effekt?
Mer
18 år 6 månader sedan #24370 av Geta
Det går inte att meditera bort allting!
Mer
18 år 6 månader sedan #24373 av Fredrik
Jag har mediterat lite på hobby-nivå. Och jag måste säga att det är väldigt skönt. Men är man lite stressad och mår dåligt så tror jag att det ibland kan förvärra situationen.
Men man kan ju känna sig för. Sedan krävs det lite övning också. Men när man suttit en stund och alla tankar tystnat så känns det otroligt skönt. Det är inte ofta man känner en sån närvaro som man gör då.

Mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #24419 av Teresia
Kan hålla med om att att meditation hjälper mot trauman, men just detta kan också utlösa sjukdomen hos folk som inte har en trygg instruktör. För just då kan alla minnen komma upp och spänningar lösas upp och så kan man bli rädd för allt detta. men som behandlingskomplement är det bra. Jag mediterar varje kväll i tjugo minuter, men jag använder mig inte av mantrameditation utan jag koncenterar mig på andningen och magtrakten, hur det käns där inuti och vad som händer. Detta gör att man får en närmare kontakt till sig själv.