Meditation kan bota psykiska störningar !

Mer
18 år 6 månader sedan #24455 av Geta
Har sysslat med Zen-meditation.
Tror att det hjälpt mig en del.
Helt omedvetet går jag antagligen
in i meditation till exempel om jag
sitter och väntar.
Men när det finns mycket inombords
som inte är bearbetat så finns oron
kvar.
Vissa tider är det mer andra tider är
det mindre. Det beror på vad jag rört
upp.
Mer
18 år 6 månader sedan #24510 av Teresia
Hej jb, som jag skrev innan så kan är det bra att meditera som ett komplement till terapin, och då ska man ha en bra instruktör som lär en att meditera rätt. Vi svaga individer får nog psykoser av meditation och andningsövningar men jag håller med micke att det beror på att vi är överkänsliga på grund av att vi har något hemskt med oss i bagaget. För att meditera är ju som att öppna en ventil där allt det bortträngda kan ploppa fram. Och det vet man inte vem som tål eller inte i förväg antagliegen. Men jag har för mig att vissa meditationsinstruktörer skickar vissa människor hem och säger att de får återvända efter att de gått i terapi. Tydligen så har de sett att människan kan må dåligt av det. Men han micke skrev ju också att Transcendental Meditation inte var bra av just den anledningen antagligen. Men om man gör det rätt och vågar ta itu med sina borträngda minnen och känslor (när tiden är rätt såklart) så är meditation bara bra. Men som sagt är det komplicerat eftersom man själv vet aldrig om man kan må dåligt av att det undermedvetna öppnar upp för mycket och bli då psykotisk.
Mer
18 år 6 månader sedan #24516 av Sofie
Förlåt, jag tar bort det där. Inlägget gjorde mig litet arg och ledsen.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #24520 av Teresia
Det ligger något i allt det du säger Sofie. Olika saker funkar för olika människor eller helt enkelt vid olika perioder i livet. Det som hade funkat förr, funkar kanske inte nu längre hos mig osv. Men trots det är vi väl ändå människor och uppbyggda lika och har liknande föreställningar och därför kan man ptrata om att en teknik kan funka på många egentligen, bara de lär sig att göra det rätt, så att alla gör det på samma sätt. Så därför tror jag att man kan lära ut meditation till många. Men det är klart att det inte är bra för alla människor i alla stadier, att bota någon med mat hjälper ju inte ifall man är mätt, utan om man är hungrig.
Mer
18 år 6 månader sedan #24521 av Teresia

Sofie skrev: Förlåt, jag tar bort det där. Inlägget gjorde mig litet arg och ledsen.

/Sofie


Va, synd, du skrev så bra saker.