Meditation kan bota psykiska störningar !

Mer
18 år 6 månader sedan #24425 av micke sd
Jag tror att alla människor skulle få en bättre tillvaro, en högre livskvalitet med hjälp av rätta meditationstekniker. Jag tror även att man får ca. dubbel effekt, d.v.s. man blir återställd från trauman och negativa känslor som lagrats i psyket mycket snabbare om man använder sig av både Zen-meditation samt s.k. Mantra-meditation pga. att de verkar ge som nämnt dubbel verkan då, traumana elimineras i två rum i själen då i stället för bara ett vid praktiserande av enbart en av metoderna.

Admin undrar hur länge det tar innan man får märkbar effekt av att meditera. Det verkar som att det är högst individuellt, beroende på hur mycket som finns av trauman och negativa känslor i medvetandet. När det har rensats bort tillräckligt mycket från psykets minnesbanker då börjar man känna sig friare samt når en bättre livskvalitet.

Ang. ditt inlägg Geta, så har du helt rätt. Allt kan inte mediteras bort. Det kan ibland också behövas s.k. kognitiv terapi för att rätta till tankebanor som gått i "baklås" eller som kan vara svåra att ändra på egen hand. Samt även för att få "verktyg" för att kunna hantera sin tillvaro på ett bra sätt.

Men däremot så är jag övertygad om att schizofreni, manodepressivitet, fobier, depressioner som beror på förträngda negativa känslor, lagrade aggressioner, lagrad bitterhet, förträngd sorg, kort sagt alla negativa icke önskvärda känslor kan elimineras med hjälp av de tekniker jag nämnt här. Men om du har mycket med dig i ryggsäcken så tar det längre tid att bli fri än om du bara bär på litet. Det ät åtminstone min erfarenhet av detta.

Ang. ditt inlägg Fredrik, så vill jag nämna att jag har mediterat regelbundet under flera månader, även när jag mått sämre tidvis och min erfarenhet är att meditationen har hjälpt mig att snabbare komma ur svackorna. Åtminstone upplever jag det så !

Som svar till dig Nissegossen så vill jag nämna om en undrsökning då schizofrena fick gå i samtalsterapi under en längre tid. Resultatet blev att efter fem års terapi så bedömdes 50 % som friska. Och jag tror faktiskt att alla skulle blivit friska om de skulle få gå i terapi ytterligare en tid, tillräcligt länge till, alltså.

Den undersökningen stöder min teori att schizofreni beror på förtrända trauman och inte på något biologiskt fel i hjärnan.
Mer
18 år 6 månader sedan #24431 av Abzu
Jag kan säga att jag började meditera när jag var i 15 års ålder och har fortsatt med det, men det varken förhindrade att jag blev schizofren eller har gjort mig bättre.
Folk som är mer eller mindre "frälsta" i en metod tenderar att tro att det skall kunna bota alla, men så är det inte alls.
Olika människor är olika sjuka och behöver därför olika metoder för att må bra, något som folk inom vården eller alternativ-vården inte har förstått ännu.
Meditation passar inte alla.
Jag vet folk som börjat meditera och mått väldigt dåligt av det efter ett tag, då de inte kan hantera de förändrade medvetandetillstånden som kan uppstå under meditation.
Mer
18 år 6 månader sedan #24432 av Teresia
Håller helt med att schizofreni beror på trauman, det har jag fått erfara själv och dessutom läser man många sorgliga barndomshistorier här på Viska, det är väl ingen tilfällighet.
Mer
18 år 6 månader sedan #24438 av Abzu
Personligen hade jag en väldigt trygg och bra uppväxt, så schizofreni och psykoser kan inte alltid härledas ur barndom trauman.

Anledningen till att man får schizofreni är antagligen väldigt individuell, därför att forskarna ännu inte kommit fram till något vettigt om orsaken till schizofreni.
Mer
18 år 6 månader sedan #24448 av Bortajag
Med risken att låta negativ så håller jag nog med Abzu, visst vore det fint om alla bara kunde sätta sig och meditera bort sina psykiska sjukdommar, men jag tror inte riktigt på det.

Har själv mediterat regelbundet i perioder och även om det kännts bättre just för stunden så har det inte löst några problem. Vid vissa tillfällen har det tom. gjort att jag mått sämre.

Säkert kan det göra sjukdomsbilden bättre för vissa, men jag tror inte att alla kan bota sina problem på detta sätt.
  • jb
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24452 av jb
har mycket blandade erfarenhet av självhypnotisk meditation. Innan jag injuknade i min första riktiga psykos mediterade jag ofta och det var underbart för stunden och en stund efteråt... men i stort hjälpte det tyvärr inte så mycket. Sista gången utlöste dock meditionen min första psykos.. jag gick helt enkel för djup ner i den meditativa världen och fick en sån kick att det nog går att jämföra med en perfekt ecstacy tripp eller liknande även om jag aldrig provat droger... problemet var att en stund efter det som var den underbaraste upplevelsen i mitt liv.. jag var tyngdlös, jag svävade på moln, jag var totalt fri och trygg... så sa det bara pang i huvudet som ett pistolskott jag fick fruktansvärda enegi bollar som flög runt i kroppen bara låg och skakade på golvet... helt övertygad om att dö det kändes som blodet i huvudet bara rann fram och tillbaka från ena till andra sidan.. jag kunde inte få fram ett ljud, var helt paralyserad... efter någon timme lugnade det ner sig lite och jag kunde med en fruktansvärd ångest ta mig till sängen igen där jag konstigt nog somnade rätt snabbt nästa morgon var dock alla känselhallucinationer och skräckångest kvar... och det blev inläggning... och nu fem år senare är jag fortfarande sjuk, har trots min rädsla testat att meditera endel.. oftast har det inte funkat alls, ibland svagt positivt effekt för stunden ibland har jag gått in i otäcka hallucionationstrancetillstånd...

läst endel om något som kallas kundaliniresning och är lite fundersam om det kan vara det jag råkat ut för för läkarna har ännu igen vettig diagnos annat att jag är "lite åt psykoshållet med mycket ångest och psykosomatiska problem".