B-vitamin och D-vitamin

Mer
7 år 1 månad sedan #917363 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet B-vitamin och D-vitamin
Det verkar som D-vitaminbrist kan öka risken för luftvägsinfektioner. Annars stärker D-vitamin skelettet och minskar risken för benskörhet. Det B-vitamin, som är intressantast just B-vitaminet L-metylfolat, som i höga doser kanske kan minskanegativa symptom.

www.viska.se/nya-lakemedel/6915-hoega-do...mot-negativa-symptom
Mer
7 år 4 veckor sedan #918982 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet B-vitamin och D-vitamin
Jag tänkte bara tillägga en viktig sak, de värden som står på burken är ju om man tar tre tabletter om jag inte missminner mig? Så din dos kanske bara är 1/3 av det som du läser om du missat det, vilket jag gjorde först.
Mer
7 år 2 veckor sedan #922263 av Richard
Svar från Richard i ämnet B-vitamin och D-vitamin
Får utskrivet B12-vitamin o Folsyra, de hade jag tydligen brist på. Det är min nuvarande psykiater som tycker att jag ska lämna prover ibland (framför allt levervärden, jag har ju lite problem med ölen...), o jag blev remitterad till husläkaren för vitamin/folsyra-bristen. Jag tycker det är bra gjort av psykiatern, har haft ca 15 st psykiater, men han jag har nu är den enda som har kollat upp min kroppsliga hälsa.

Sen köpte jag en burk D-vitamin receptfritt, men vet inte om jag behöver den. Har inte öppnat den än.
Mer
7 år 2 veckor sedan #922280 av Geta
Svar från Geta i ämnet B-vitamin och D-vitamin
Du kan lika gärna sitta i solen som att ta D-vitamin.
Mer
7 år 2 veckor sedan #922299 av Richard
Svar från Richard i ämnet B-vitamin och D-vitamin
Jo, men det är trist...

Jag vill ha tag i A-vitamin också! Det är bra för synen. Jag vet att A- o D-vitaminer kan vara farliga i högre doser, så de är lite reglerade. Frågade om AD-droppar som man brukar ge barn. Men det hade dom inte på apoteket.
Mer
7 år 2 veckor sedan #922315 av memphis
Svar från memphis i ämnet B-vitamin och D-vitamin
A-vitamin är dunderbra för huden också. Anti age, regeneration, ärr. Men som sagt, det är reglerat hur stark A-vitaminkräm som får säljas. Jag har A-vitamin i min hudolja som heter Nyponrosfröolja, men det är inte så hög koncentration då.