Hur gör man för att sluta tänka på det förflutna?

Mer
5 år 8 månader sedan #1080993 av Kloppe
När jag gick i terapi, så frågade terapeuten om det förflutna. Då blev man lite tvungen att tänka efter. Det är jag tacksam för i dag. Men man ska nog ha en "ledsagare" som man litar på innan man börjar rota alltför mycket i barndomen t.ex.
Det är inte bra att grubbla alltför länge på samma sak.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
5 år 8 månader sedan #1081002 av Cosmos
Jag störs alltför ofta av pockande tankar från det förflutna. Det verkar som de försöker förstöra mitt nuvarande ganska lyckade liv. Har ett stoppord som jag använder för att stoppa tankarna. Det funkar för stunden bara.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1081056 av wasp

Cosmos skrev: Jag störs alltför ofta av pockande tankar från det förflutna. Det verkar som de försöker förstöra mitt nuvarande ganska lyckade liv. Har ett stoppord som jag använder för att stoppa tankarna. Det funkar för stunden bara.


Hemska minnen Cosmos?? Själv har jag minnen som ger PTSD. Hemska tider!
Last edit: 5 år 8 månader sedan by wasp.
Mer
5 år 8 månader sedan #1081075 av Nissegossen
Jocke, man måste alltid tala sanning även inom sig i tankarna ty som du säger är överhögheten beroende av sanningen pga att som du säger att sanningen räddar liv. ljug inte ens i tanken folks liv är i fara annars

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 8 månader sedan #1081146 av Admin1
Om man har ständiga liknande tankar kan det vara tvångssyndrom. Det går att medicinera med SSRI.

www.viska.se/sjalvhjalp/2215-tvangstankar-och-tvangshandlingar
Mer
5 år 8 månader sedan #1081168 av Nissegossen
samvetet kan man aldrig hålla borta från sig det gör sig ständigt påmint, erkänn istället vad du gjort tidigare i ditt liv så får man ro i själen har man tagit något från någon annan återställ det stulna eller betala för nytt av samma slag, då är samvetet rent när sökmotorn går igenom allt vad du gjort under hela liv, innan får du kanske höra confess därefter följer domen. Sedan ligger du där

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum