Återhämtning

Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1097385 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Återhämtning
Vad hjälper er att återhämta er?

Svar: Jag kan aldrig återhämta mig helt som jag var innan våren 1990. Utan det är en spiral ner som jag har bromsat under snart 30 års tid.

Har ni några vändpunkter?

Svar: Mina vändpunkter har varit när jag har varit inlagd på psyket för att bli starkare och sen blivit utskriven för att orka leva ute i samhället ett tag till.

Hur är en relation med någon professionell som ska leda fram till återhämtning?

Svar: Har inte i dagsläge direkt nån relation - psykiatrin här i området har kraschat.

Är ni återhämtade som ni vill?

Svar: Nä, jag har och pendlar mellan 60 % - 80 % psykiska symptom som är psykiskt kroniska.

Helt eller delvis?

Svar: Jag är runt 20 % mer fri från mina psykiska symptom. Med andra ord, idag har jag inte synhallucinationer, synillusioner, lukt/smak hallucinationer och känselhallucinationer.

Vad är era drömmar?

Svar: Bygga min Kyrk Assistent, skapa musik och kanske sen senare skriva en bok.

Mål?

Svar: Att ha gjort färdigt Kyrk Assistenten, tryckt egen USB-minne eller CD musik och skrivit en bok som jag har tryckt själv med en egen bokbindare innan jag och/eller min kvinna dör.

Vad vill ni kunna göra?

Svar: Jag vill kunna "allt" om elektronik och sånt! Har utbildningsböcker och arbetsböcker inom det området som jag vill kunna göra både teoretiskt och praktiskt. Under tiden jag utbildar mig så samlar jag på mig mer och mer fakta.

Hur ska ni nå dit?

Svar: Jag har all världen tid till att göra allt detta så förr eller senare når jag dit - i normala fall.

Vem eller vilka behöver ni hjälp av....Vad behöver ni hjälp av?

Svar: Om jag behöver hjälp med någonting så Googlar jag eller nåt sånt.
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 6 månader sedan #1097440 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Återhämtning
Tack hörru! När jag tänker återhämtning så tänker jag inte att man återhämtar sig helt, utan att man återhämtar sig i olika grad från när man är akut sjuk. Jag har tex inga positiva symtom nu, vilket jag har massor av när jag är sjuk, jag har kognitiva nedsättningar men de har blivit mycket bättre....efter att jag varit sjuk har jag urdålig minne. På senare tid har jag fått bättre ork, energi och uthållighet vilket gör att jag kan träna hyfsat kontinuerligt och därmed utvecklas i min träning vilket är ett lyft. Jag orkar bättre med Loppan och barnen.
Utveckling kan vara att man orkar gå 10 min om dagen eller något man inte orkade innan. Jag tänker att NÅGON slags återhämtningxalltid är möjlig även om man får sänka ribban och se i små steg.
Intressant det ni delar med er av och skriver!
Förr sågs psykossjuka som sjuka punkt och att återhämtning inte var möjlig. Synen inom psykiatrin har ändrat sig och nu ska man tex få jobba efter första psykosen om man vill, vilket var omöjligt på min tid då man slängde i ansiktet på mig att nästan inga med psykossjukdom kom tillbaka till arbete. Även om psykossjukdom är en tuff sjukdom.
Geta, jag delar din erfarenhet av att psykossjukdomen blir bättre med åldern.
Mer
5 år 6 månader sedan #1097484 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Återhämtning
Amandara skrev: Jag tycker tex att psykiatrin ska ge bidrag till viktväktarna eller liknande, kanske gymkort, eftersom så många går upp i vikt av psykiatriska mediciner.

Jag blev erbjuden att träna på Friskis och svettis, men tackade nej. Var en del år sedan, i samband med nåt jag har för mig hette Kroppskännedom. Tror det var gratis.
  • Lester
  • Besökare
  • Besökare
5 år 6 månader sedan #1097495 av Lester
Svar från Lester i ämnet Återhämtning
Visst man kan rationalisera att psykisk ohälsa är norm men det tycker inte jag. För om vi var normala så varför finns det ett hopp om återhämtning? Men såklart finns det okunskap i samhället om psykisk ohälsa, men sen har man ett ansvar för att upplysa vår omgivning om vad som är rätt och fel och våga be om stöd!

Jag personligen har svårt för det men jag har blivit bättre på att upplysa folk runt mej och få stöd! Sen är det viktigt att det är viktigt vettiga människor runt en!

Ja Geta har rätt juh äldre man blir desto bättre blir man att börja ifrågasätta sin sjukdoms nojjor och ta inte det så hårt! Det blir mjukare!

Men nåt jag tycker att alla bör få en kontakt att ha öppna och konstruktiva samtal med som tex en psykolog som förstår en!

Jag tycker absolut psykiatrin skulle ta mera ansvar för ens fysiska hälsa som att man går upp i vikt av mediciner! Det gör min mottagning som ordnar träffar där man aktiverar sig fysiskt och får röra på sig mera och dom har även ett gym!
Mer
5 år 6 månader sedan #1097508 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Återhämtning
För mig är återhämtning blä att jag orkar duscha nästan varje dag, att jag bakar bröd vilket jag inte gjort på decennier....
Mer
5 år 6 månader sedan #1097544 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtning
Idag anses 15 % av de relativt nyinsjuknade med schizofreni ha återhämtat sig och siffran ökar med 1,4 % per år. Efter 32 år är 68 % återhämtade.Idag anses Bara 8 % med psykossjukdom arbetar mer än 50 %. Det finns en liten grupp, som klarar sig utan antipsykotika och utan att få psykos, men inget sätt finns att identifiera dem. Troligen kommer fler återhämta sig när alla får psykosociala behandlingar, som kan minska psykoser med kanske 80 – 90 %. Idag får bara några procent dessa behandlingar.

www.viska.se/sjalvhjalp/6956-remission-och-aterhaemtning