Överlevnadsstrategier vid allvarliga psykisk sjukdom..

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307591 av Pimed
Dela av dina råd och hjälp. Vilka överlevnadsstrategier ni har som hjälper er vid olika former av psykoser-psykossjukdomar!

Mitt är resiliens som står i länken betyder ungefär -"motståndsförmåga, återhämtningsförmåga; elasticitet"

www.synonymer.se/sv-syn/resiliens

Alla möjliga tänkbara tips är så välkomna som tex sömn. Vi behöver ibland mer sömn än andra. Så det är viktigt med en god och bra sömn. Speciellt vakna när du vaknar naturligt än att vakna av väkarklockan. Att vakna av en väckarklocka och inte sova och vakna naturligt är inte alltid så bra. Kan man så ska man lägga sig tidigare på kvällen om man har en tid att passa nästa dag så man får sova ut utan väckarklocka.

Sedan ska man inte må dåligt om man sover mycket eller vänt på dygnet. För huvudet och kroppen behöver sömnen därför blir det så. Så man ska inte ha dåligt samvete eller känna skuld.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307594 av Richard
Jag har börjat tycka om att gå upp tidigt. Känner mig friskare om jag jobbat/studerat på förmiddagen. Annars sover jag till typ 10. Nackdelen är att man inte har så mycket mer att hitta på, på eftermiddagen, jo visst, se film, sitta o chatta o sånt funkar ju alltid. Men klarar inte att vara igång hela dagen. Måste t.ex vila mig lite.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307597 av Geta
Att inte ställa till kaos.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307694 av mopa
Att lära sig att vara ensam.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307723 av majak
Tror det är viktigt med rutiner - matrutiner, sovrutiner, aktivitetsrutiner (rörelse/socialt). Så man inte blir maniskt aktiv eller helt passiv.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307783 av notwoodstock
Hastiga infall från villoandar kan gå åt skogen.