Kan någon hjälpa mig att sluta tänka?

  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5198 av Solblomma
Jag tänker konstant nuförtiden. För att jag tycker att det är så himla kul och intressant. Jag grubblar alltså inte på tråkiga saker längre som jag gjorde förut. det är bara det att jag får sån huvudvärk... har haft det hela hösten nu. jag tänkert nämligen kosntant. ibland känns det som om jag bara vill skrika pga det. Är det någon som möjligen har något självhjälpstips till en sån som jag? Nåt som hjälper mig att sluta tänka så himmelens mycket.
  • ladyleg
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5200 av ladyleg
Svar från ladyleg i ämnet kompis
jag ekompis i kväll (påverkad) men hur känns det? tänker du snabbt
och konstant utan utan pauser (altså en massa ord o tankar som snattrar på som itne vill ta slut?) kan ju vara en tanke störning eler vad dom nu kallar det...själv prövar jag att chilla lite lyssna på musik och inte tänka så mkt bara vara ett med musiken (typ lugn musik) ta en dusch och slappna av om tankatrna bara skenar iväg i hyper fart jag brukar dricka när det händer (vanlig västska förstås) eftersom det känns svårt att tänka just då man sväljer (?) precis att man inte få prata när man gör det Alla sorters droger kan ha negativ effekt på sånna tendenser so speedade tankar (ibland när jag dricker eler är ilmående eller i pressade situatiopner känner jag mig som två stycker en som är förstådig och en som freakar ur och alla tanktar vill in i skallen och ut på en gång (på mig alla fall så håll dig undan från det)

har du någon sjukdom? (dum fråga kanske) går du på medicin? om man är manodeppresiv kan man bli hypermanisk (eller va det nu heter) (hypomani?) och tillslut manisk om det är allvarligt..tycker du ska vända dig till någon med utbildning om detta om det är så.. annars om du har mycket på tankarna bara och grubblar mkt tycker jag du ska slappna av och inte göra så mkt psykistk krävande saker spela lite innebandy eller fotboll (kasnke fel årstid)
Eller du skanske har prolem som cirkulerar runt i din hjärna? försök reda ut dem prata gärna med någon som är kvalificerad att ta hand o sådant
?
nånväl börjar känna flummert komma nu så jag ska nog sluta innan ni inte förstår vad jag skriver..ibland måste man hitta på saker själv och proova sig fram till vad som är bäst i vissa situationer-så brukar vi jag och min arbterpeut göra..vården är rutten man måste ta för sig för att få hjulen att snurra om de vill snurra alls. Gör som beny pålsson skrev i sin bok "ställ dig upp på ett bord och skrik på hjälp"
och försök inte grubbla på saker på kvällen gör det till en
lugn stund då du slappnar av annars kan du får svårt att sova..
det är mina förvirramde tips skirve mer imorgon tips
om ingen har nått bättre att erbjuda i din smak..Lycka till med problemen
du är inte ensam massor av folk har problem kom i håg det...

animals/crazypeople don't bite
...unless you intimitated us..
  • solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5201 av solblomma
Svar från solblomma i ämnet Kan någon hjälpa mig att sluta tänka?
Tack! Det där med musiken kändes som något bra som jag ska pröva.jag försöker att inte läsa så mycket heller jag går och dansar en gång i veckan och det känns bra. Ledaren säger att man inte ska tänka. Fast manisk är jag inte iofs. Jag fastnar i skallen på något sätt.
  • Hasse
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5204 av Hasse
Svar från Hasse i ämnet Kan någon hjälpa mig att sluta tänka?
Ja du att du tänker måste väl ses som något positivt! Menar du att det skulle vara ett svart hål ihjärnan och bara ett tomrum där? Själv hade jag en psykos för sju år sedan men sakta men säkert har jag förändrat mitt liv till att kunna känna livskvalitet idag. Jakten på materiella saker och att jobba och vara effektiv gjorde mig och för den delen många i samhället frustrerad och halvt tokig. Jag sökte och kom in på en högskola och har idag ett liv som är fullständigt härligt. Fundera på vad ni vill och börja lev efter detta och tänk på att pengar bara är ett medel i samhället som man skrämmer medborgare med. Lev efter hjärtat så blir livet så mycket enklare. :D
Mer
19 år 6 månader sedan #5206 av Admin1
Är det ökat tankeflöde du har? Att det strömmar en massa okontrollerade tankar genom huvudet, som det är svårt att stoppa? Det kallas också på engelska för racing thoughts. Det förekommer också vid affektiva sjukdomar, som bipolär sjukdom. Jag har själv haft liknande besvär periodvis, men det har försvunnit för mig efter ett tag.

Det finns ju också tvångstankar. Vissa tankar återkommer ständigt, vilket kan vara störande och jobbigt. Mot tvångstankar kan man medicinera med antidepressiva och kognitiv beteendeterapi skall hjälpa också.
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5209 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Kan någon hjälpa mig att sluta tänka?
Nej, det verkar inte vara racing thoughts... läste lite på webben nyss om det . och det är inte tvångstankar heller för det har jag haft. Nu har det iallafall lugnat sig lite. Jag har blivit lite på min vakt när det gäller tänkandet och börjat slappna av lite. men jag ska nog fråga min psykolog om det där med racing thoughts. Och tack iallafall!