Hysterisk/Dissociativ Psykos symptom?

  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #102814 av aivo
Hej,
först undrar jag om symptomen minskar mha av antipsykotiska vid en hysterisk/dissociativ psykos?

Folk säger hela tiden att det är svårt o lära känna mig för jag ändrar mig hela tiden.. ibland är jag aggressiv nästa stund snäll osv. ena stunden vill jag det andra något annat

Mina syner och röster kommer nuförtiden bara efter aktivering av mig.. dvs när jag tänker "oj tänk om jag skulle tänka så vid det här tillfället" så pang så tänker jag sen blir det bara värre o hela tiden är det något tvångsneurotiskt beteende som kommer fram. Dvs något jag är rädd för ska komma fram kommer fram. I mitt liv har det hållt på jättelänge.. Ja är rädd för att visa ett visst beteende så gör jag det... jag funtar lite på om inte mina symptom snarare är från hysterisk/dissociativ psykos..skulle förklara mycket och skulle inte va otänkbart efter min uppväxt.

vad tros?
Mer
16 år 4 månader sedan #102819 av Sofie
Om ångest, ängslan, tvång håller på att byggas upp - kan det fungera genom att bara låta det passera? Låt det skölja över dig. Du behöver inte följa med tankar som är för tvångsladdade, men om du gör det, känn ingen ångest för det, det är bara tankar.

Känner igen det du beskriver med växlande humör och hur man är snäll i ena stunden och arg i den andra. För mig underlättar det om jag helt enkelt kan säga "nu är jag arg" eller "nu behöver jag vara ifred". Om det då finns en omgivning som kan respektera detta så fungerar det.

För mig har det ofta varit så att jag låter andra bestämma vem jag är genom att alltid försöka vara den andre till lags. Försöka behaga. Enormt känslig för kritik.

Men det sitter djupt.

Terapi?

Hoppas att det snart blir bättre.

/Sofie
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #102838 av aivo
Svar från aivo i ämnet Hysterisk/Dissociativ Psykos symptom?
det blir säkert bättre.. slut på abilify 15mg idag så väl därför ja börjar tänka så mycket.. men ja käkar 10mg till torsdag då apoteket öppnar igen
Mer
16 år 4 månader sedan #102901 av Sofie
Oj,
Har du inget jouröppet apotek i den stad du bor??
Ibland är det bra med planering. Samtidigt är behovet av planering något som växer fram, kan höra samman med att man blir äldre, var så för mig iallafall.

För ett år sedan köpte jag en litet större dosett, mellanstor, för att verkligen hålla koll på vilka mediciner jag tar. Har lagt till litet vitaminer, mineraler och Omega3-tabl. Burkarna bor i en stor korg som står på golvet under elementet just nu, kanske inte bästa platsen, men det är vinter och dragit i lägenheten.

/Sofie
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #102918 av aivo
Svar från aivo i ämnet Hysterisk/Dissociativ Psykos symptom?
jo hehe jag är riktig dålig på planering :P .?
Mer
16 år 4 månader sedan #102926 av Admin1
Vad jag har fattat så får man inte effekt av antipsykotika vid hysterisk/dissociativ psykos. Hysterisk psykos kan uppstå för medlemmar i fundamentalistiska religioner, medan dissociativ psykos förknippas med trauman eller väldigt jobbig uppväxt.