Hysterisk/Dissociativ Psykos symptom?

Mer
3 år 8 månader sedan #1272454 av Cosmos

Sofie skrev: Om ångest, ängslan, tvång håller på att byggas upp - kan det fungera genom att bara låta det passera? Låt det skölja över dig. Du behöver inte följa med tankar som är för tvångsladdade, men om du gör det, känn ingen ångest för det, det är bara tankar.

Känner igen det du beskriver med växlande humör och hur man är snäll i ena stunden och arg i den andra. För mig underlättar det om jag helt enkelt kan säga "nu är jag arg" eller "nu behöver jag vara ifred". Om det då finns en omgivning som kan respektera detta så fungerar det.

För mig har det ofta varit så att jag låter andra bestämma vem jag är genom att alltid försöka vara den andre till lags. Försöka behaga. Enormt känslig för kritik.

Men det sitter djupt.

Terapi?

Hoppas att det snart blir bättre.

/Sofie


Dissociativ personlighetsstörning går inte att behandla med medicin på ett bra sätt
oavsett varför man har det.

Psyodynamisk iterapi är ju det bästa men resursbrist.gör så att vården tar tag i.billigare alternativ t ex DBT vilket sägs fungerar bra så länge man befinna sig i terapisessionen men klingar av tappa effekten något år efter terapin.