Höra sina tankar?

  • partyjunkie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #109409 av partyjunkie
Svar från partyjunkie i ämnet Höra sina tankar?

Admin1 skrev: Ekande tankar är en typ av rösthallucination, som kan förekomma vid schizofreni. Värst är egentligen högljudda kritiserande hörselhallucinationer, som man mår dåligt av. Dina besvär låter inte så jobbiga egentligen.

Antipsykotika, som Trilafon brukar göra att hörselhallucinationerna minskar, men det kan vara en fråga om dos. Om problemen blir jobbiga och du vill minska på besvären kan du diskutera med din läkare om du kan tillfälligt höja dosen av Trilafon för att se om det blir bättre då.



tror du att det jag beskrev kan vara röst hallucinationer?? isåfall kanske jag borde berätta det för läkaren jag brukkar prata med. har vart såhär till och från i 3 år men har inte sakt nå om det
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #109410 av
Svar från i ämnet Höra sina tankar?

Admin1 skrev: Ekande tankar är en typ av rösthallucination, som kan förekomma vid schizofreni. Värst är egentligen högljudda kritiserande hörselhallucinationer, som man mår dåligt av. Dina besvär låter inte så jobbiga egentligen.


Inte är de jobbiga. Mår inte dåligt av det heller. Jag är däremot förvånad över att de här besvären kommer efter jag börjat med neuroleptika.
Mer
16 år 2 månader sedan #109736 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet Höra sina tankar?

Admin1 skrev: Ekande tankar är en typ av rösthallucination, som kan förekomma vid schizofreni. Värst är egentligen högljudda kritiserande hörselhallucinationer, som man mår dåligt av..

Om dom bara kunde prata en i taget iaf :(
  • Dr Whoson
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #112227 av Dr Whoson
Svar från Dr Whoson i ämnet Röster?
Förr då ja va lite berusad på cannabis har jag upplevt röst-i-huvudet-fenomen. Jag fick för mig att det va nått slags tanke eko från de undermedvetna processer som hjärnan har för sig. Det gick att förstärka och hmm, va man nu ska kalla att förhålla sig till det så att man inte märkte av det direkt. Kanske kallas för kognitiv beteendeterapi eller nått sånt. Det roliga med ens tankeförmåga är samspelet med andra människor och deras påverkan på ens mentala stadium eller va man ska säga. Jag rekomenderar att man inte förstärker sådana fenomen då jag jämför det med att köra off-road med sin fina tankebil ut i vildmark man förmodligen har problem med att kunna hantera. Viktigt att komma ihåg tror jag e att man inte bör tillskriva fenomenet något värde eller trolighet.. Mao lita på vad som funkar och försöka göra det bättre. Kanske låter både enkelt och trixit men vad e lätt? :)

Jag brukar ofta gå efter credot, "If in doubt, ask a question". Vet inte riktigt om det tippset e så bra när det gäller röster i huvudet. Kanske e smidigare att ist undvika att tänka och istället göra något fysiskt, alt meditera.. (Mental reboot?) :)

"To be crazy, one must forget one is sane" (c) 2008+Tellus%Vintergatan.

PLUR
Mer
3 år 6 månader sedan #1293658 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Röster?
Visserligen gammal tråd men intressant. Själv har jag haft tankeekon sedan i tonåren. De förvandlades till plågsamma röster från det förflutna ganska lång tid efter. När jag var i 40-årsåldern malde de på om att "pappa vill bli morfar". Det avgjorde saken; inga barn för mig.
Mer
3 år 6 månader sedan #1293671 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Röster?

Cosmos skrev: Visserligen gammal tråd men intressant. Själv har jag haft tankeekon sedan i tonåren. De förvandlades till plågsamma röster från det förflutna ganska lång tid efter. När jag var i 40-årsåldern malde de på om att "pappa vill bli morfar". Det avgjorde saken; inga barn för mig.


Lite synd om tanken fick styra över ditt beslut.

Anchored in Christ ✟