Gränspsykos

Mer
15 år 10 månader sedan #131326 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykos

Maran skrev: Jag har hört och eller läst att man kan må mycket sämre när man har borderline än vid psykos sjukdomar just för att man saknar "skyddet""tillflykten"in i en psykos när det kanske skulle behövas.


Det stämmer att de med borderline konsumerar mycket sjukvård, men samtidigt så stämmer det som Geta säger att de flesta 75 % med borderline tillfrisknar efter en tid. Jag tror inte att psykosen har någon skyddande effekt och det står ingenting om det heller i boken Psykoser av Johan Cullberg. En del av de med borderline kan också drabbas av schizofreniliknande psykoser.
Mer
15 år 9 månader sedan #135598 av aspie
Svar från aspie i ämnet Gränspsykos
Borderline är ett mycket omfattande begrepp. Väldigt många helt olika slags mentala störningar har sin borderlineform mellan neuros och psykos.
Mer
15 år 9 månader sedan #135605 av Saari
Svar från Saari i ämnet Gränspsykos
När jag mått som sämst har jag dissocierat och hamnat i ett gränspsykotiskt läge. Jag tror att det är för att verkligheten blir för mycket och man flyr till något annat som inte nödvändigtvis är bättre.

För mig handlar det oftast om religiösa upplevelser, jag har inte hört röster men fått tankar skickade till mig från den övre makten och allt har varit en kamp mellan det svarta och det vita, änglar och demoner. Sist när jag var inlagd hade jag jättejobbiga upplevelser när jag fick för mig att maten var gjord av var och kroppsdelar, när en ur personalen släpade på en tung påse med kläder såg jag för mitt inre öga att det var kroppsdelar hon släpade. Personalen har varit delat i onda och goda, ibland fläckades väggen av blod och djävulen visade sig där men var borta på en sekund. Min läkare var hondjävulen som ville att jag skulle plågas. För att vårdarna skulle förstå vad jag såg skar jag mig och målade en toalettvägg med blodet, målade en bild på djävulen och skrek sedan så att de skulle komma och se vad jag var tvungen att stå ut med.

Det var hemskt. Men det gick över utan medicinering, fast jag fick iofs Risperdal 1mg/dag men det var en mycket låg dos och inte på grund av de gränspsykotiska upplevelser jag hade.
Mer
15 år 9 månader sedan #135642 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykos
Hur länge använde du 1 mg Risperdal Saari? Både jag och Geta använder 1 mg Risperdal per dag.
Mer
15 år 9 månader sedan #135718 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gränspsykos
Saari,
när du har så bildrika upplevelser när du mår sämre,
varför inte översätta dem till målningar?
Bildterapi borde vara en bra form av terapi.
Har inte själv blivit erbjuden det, men har målat mycket
ändå.
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #135739 av vnv
Svar från vnv i ämnet Gränspsykos

Admin1 skrev: Hur länge använde du 1 mg Risperdal Saari? Både jag och Geta använder 1 mg Risperdal per dag.


Även jag (vnv) använder 1 mg Risperdal per dag.