Gränspsykos

Mer
15 år 10 månader sedan #131177 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Gränspsykos

emotionell instabil personlighetsstörning, som förr kallades för gränspsykotisk personlighet


Oj, det hade jag ingen aning om, Admin1! Intressant! Man lär så länge man hänger på Viska...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #131195 av
Svar från i ämnet Gränspsykos

Admin1 skrev: Gränspsykotisk betyder att man nästan är psykotisk. Det är ett gränstillstånd alltså. Ofta används begreppet vid borderline eller emotionell instabil personlighetsstörning, som förr kallades för gränspsykotisk personlighet.


Vad är egentligen skillnaden mellan emotionell instabil personlighetsstörning och Bipolär sjukdom?
Mer
15 år 10 månader sedan #131219 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Gränspsykos
Mitt intryck är att Borderline är lite som Bipolär i mini-format, men att det också innehåller en del saker som inte är så där väldigt typiska för bipolaritet. Självskadande, t.ex., tycks vara något som är utmärkande för Borderline.

En annan skillnad är väl att Borderline anses som en störning, som alltså kan behandlas och botas med hjälp av först och främst terapi, men också med medicinering. Bipolaritet, därmemot, tycks inte kunna botas. Man kan bli friskförklarad från Borderline.
Mer
15 år 10 månader sedan #131278 av Maran
Svar från Maran i ämnet Gränspsykos
Jag har hört och eller läst att man kan må mycket sämre när man har borderline än vid psykos sjukdomar just för att man saknar "skyddet""tillflykten"in i en psykos när det kanske skulle behövas.
Mer
15 år 10 månader sedan #131288 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Gränspsykos

Maran skrev: Jag har hört och eller läst att man kan må mycket sämre när man har borderline än vid psykos sjukdomar just för att man saknar "skyddet""tillflykten"in i en psykos när det kanske skulle behövas.


Maran, låna den här
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147052287

Har själv gjort det, råd att köpa har jag inte, ca 700,-
Men på bibl finns den. Har utförligtallt om sjukdomar, diagnoser, behandling mm. Tydliga kapitel
Mer
15 år 10 månader sedan #131300 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gränspsykos

Maran skrev: Jag har hört och eller läst att man kan må mycket sämre när man har borderline än vid psykos sjukdomar just för att man saknar "skyddet""tillflykten"in i en psykos när det kanske skulle behövas.

Det måste i båda fall vara svårigheter att härbärgera starka
känslor.
Att ha psykos som säkerhetsventil är trots allt ett dyrbart
sätt att hantera känslor i längden.
Borderline ska man som sagt kunna bli avskriven från efter
hand då det inte medför funktionsnedsättningar som psykos
gör.