Röster som sängkamrat

Mer
19 år 1 månad sedan #10293 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Röster som sängkamrat

milla skrev:
Ja, kanske det är det? Vad vet jag? För att utesluta att det kan vara grannarna som stökar har jag faktiskt provat med supertäta öronproppar! :D
Men det verkar inte vara grannarna kom jag fram till.
Tanken har slagit mig att jag kanske har börjat få hörselproblem??
Men det låter lite långsökt... .?
Det förblir en gåta så länge detta fenomen fortsätter.


Ja, jag skulle råda dig att läsa på lite, men försiktigt.
Det troliga är ju inte att det är andevärlden som elakar sig och väker dig, utan att du helt enkelt drömmer i vaket tillstånd, eller vaket, som tur är nära sömnen, så det är egentligen inte så jätteproblemetiskt, men det kan bli så att du "vaknar i drömmar" även på morgonen eller går över i dagdrömmeri so du beblandar med verkligheten och får höra rösterna konstant,. kanske de tom förolämpar dig eller får makt att bestämma över dig. Det blir som en sorts demoner istället för lite irriterande.

Vet inte vad min läkare egentligen ansåg om detta men han skrev ut propavan och sa att jag skulle höra av mig om det fortsatte?
Blev inte mycket klokare.
Nu ligger propavanen här i bokhyllan och samlar damm...Ja, frågan om det är värt att prova annan medicin?
Eller ska jag bara bita ihop?


Ja, det är ju en knepig fråga vad man ska göra...
Läkaren har ju sina perparat, men det är ju ändå mer eller mindre knark.
Hur gammal är du?
Jag tycker ändå du ska försöka undvika antipsykotika, du klarar ju livet, det är inte värt biverkningarna. Men en insomningstablett borde du ju kunna få, det är ju viktigt att du slipper plågas av rösterna så mkt som möjligt, men du får nog kanske acceptera, om du har den insomningsstörningen, att du har det så iaf då o då.

Kanske du borde fundera på att själv jobba i vården framöver just för att du "förstår" detta?

Men rösterna är verkligen jobbiga.
Ibland kan de hojta till att jag har besök och måste upp och sätta på tevattnet osv..
Vet att det låter urlöjligt..men för nån sekund så kan jag tro på vad de säger och det är såna gånger de förstör min insomning.
Då måste jag börja om från början med att somna in.

p.s tack alla för svar!!


Nej, det låter logiskt, om jag sitter på en restaurang och alla vid borden bredvid talar om barnen, jobbet maten osv hör jag inte allt vad de säger, jag kopplar bort deras ointressanta samtal, kanske tjuvlyssnar på ngn specifik, och äter min mat, men ropar ngn "det brinner" reagerar jag ju instinktivt, och var ggn kan jag ju bli lika rädd.
Mer
19 år 1 månad sedan #10308 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster som sängkamrat
Nissegossen talade om hypnagoga hallucinationer, som inträffar precis när man håller på att somna in. De inträffar alltså i gränstrakterna till sömn och kan drabba normala människor. Hypnagoga hallucinationer brukar ej behandlas, men i besvärliga fall brukar man pröva antidepressiva.

Om du hör röster när du är klarvaken, så är det en helt annan sak. Då tycker jag att du skall kontakta läkaren igen (om det är besvärande) och säga att Propavan inte hjälper. Du kan försöka tänka på att inte lyssna efter röster och att försöka ligga på höger sida i sängen med örat mot kudden när du skall sova. Alternativt kan du pröva med en öronpropp i högra örat och om inte det hjälper skifta till vänstra.
  • milla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10361 av milla
Svar från milla i ämnet Röster som sängkamrat
Hej igen!
Nej, jag lyssnar inte efter rösterna..de hälsar på när de känner för det helt enkelt.

Jag har provat nu med att sova med en öronpropp i höger öra.
Kommer inte ihåg om jag besvärats av ljuden sen jag provat det.
Men jag tror det funkar, än så länge iallafall..

Sen så har jag provat att sova med teven på med lågt ljud.
Det verkar hålla mina oinbjudna gäster borta. =)
Nej det är klart jag förstår att det är hallucinationer .
Man får ta det som det är.

tack för tipsen!
Mer
19 år 1 månad sedan #10367 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster som sängkamrat
Har du haft några andra besvär än bara rösterna? Depression? Men om rösterna återkommer och besvärar dig tycker jag att du skall kontakta läkaren igen. Om du sover dåligt kan nog kanske besvären förvärras.
  • milla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10403 av milla
Svar från milla i ämnet Röster som sängkamrat
Hej

Ja, jag har haft Depression och antidepp som jag slutade med i höstas.
Rösterna började komma innan depressionen kom dvs rösterna har funnits i över ett år.
Men de kommer endast vid insomning.

Vaknade nu när klockan var 04.45 helt utan anledning.
Så jag sitter här med en kopp the och har gett upp om att somna om.
  • AvalonC
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10735 av AvalonC
Svar från AvalonC i ämnet Propavan????
Jag tycker det är lite konstigt att din läkare behandlar dig med en sömntablett som är långtidsverkande och inte en som är snabbinsomnande istället...

Jag fick imovan (först) för att somna in snabbt, går på tio minuter och sedan skulle propavanen hjälpa för att jag inte skulle vakna under natten.
(Fick sedan stilnoct för propavanet med min antidepressiva medecin gav mig hallucinationer och total glömska på natten)

Om du somnar in snabbt på kvällen så slipper du höra rösterna, det tycker jag låter mer logiskt, än att du ska behöva ligga och vänta på att sömnmedlet ska hjälpa.

Ändå är det väldigt konstigt att inte din läkare behandlar dina röster/vanföreställningar istället för att försöka få dig att sova bort dem.
Men det är kanske hans första alternativ. Bara att funkar det inte så får du lida längre än nödvändigt, om de hade satt in rätt medecin från början.


Men mitt råd är att du ska fråga din läkare efter ett snabbinsomnande läkemedel istället, eftersom det är när du lägger dig som dina problem kommer, och de tabletterna gör dig inte sömnig på morgonen som propavan gör.

MVH Marleen <!-- e --><a href="mailto:Black_lady17@hotamil.com]Black_lady17@hotamil.com[/url]<!-- e -->