Röster som sängkamrat

  • milla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10279 av milla
Röster som sängkamrat skapades av milla
hej

Undrar om jag kunde få svar på varför jag hör röster när jag ska sova..?
Jag har fått propavan utskrivet mot det, men ibland vill jag inte ta dem ifall jag ska upp tidigt på morgonen..

Rösterna brukar ge sig i uttryck som viskningar, skrik, skratt...
Ibland ställer rösterna frågor och kräver få svar...fast jag brukar ignorera dem och inte svara.

Men det är ju så onödigt och irriterande och höra dessa ljud...

Någon som har råd?
Mer
19 år 1 månad sedan #10280 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Röster som sängkamrat
Hej Milla! Det är många som har de problem som du skriver om.
Admin har skrivit om detta vid ett flertal tillfällen. Du kan gå in på forum här på sajten och leta. Jag försökte på sök efter hypnagoga hallucinationer men fann inget. Men som sagt det finns, om man letar efter det.

Du skall nog inte ge det uppmärksamhet då brukar det försvinna. Ett sätt som jag brukar göra och det är att sätta på mig hörlurarna och sätta på bra musik. Då kan jag även somna med musiken på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10282 av Jimi
Svar från Jimi i ämnet Röster som sängkamrat
tack! ska kolla runt lite.. =)
Mer
19 år 1 månad sedan #10284 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Röster som sängkamrat
Hej Milla.

Nej, tyvärr ingen vet vad det är du hör för röster, det troliga är att det är fantasier som tränger sig på utan att du aktivt vill tänka på dem, men vem vet egentligen?

Propavan är enligt mitt tycke det allra sämsta sömnmedel som gjorts. Fast det är svårt att rekommendera ngt alls till en ung person med röster egetligen, du reagerar ju som man kan förvänta sig, du tycker det är jobbigt och irriterande och söker dig bort från dem, men låter dem inte ta över ditt liv alls. Du vill egentligen mest ha öronproppar så de är tysta när du ska sova nu när de envisas med att vara där :lol:
Det är en väldig sund grundinställning.

Frågan är om det är värt att du ska ta läkemedel så länge rösterna kan ses som en del i en fantasivärld?

Det fins ju en rad moderna sömnmedel, om du växlar sort, stilnoct, sonata osv, och inte tar dem konstant utan max 3 mån-3 mån utan så...
helst kanske 2 mån-2 mån utan, eller 1 mån-3 mån utan.

Propavanen kanske är bra för dig då du hela tiden själv får värdera "röstfrihet" (om du nu får det är det ju bra) vs sömnlöshet?
Du får sen kanske anpassa ditt liv, lägga dig tidigare, acceptera segheten, avstå morgonaktiviteter.

Men du borde som sgat kanske kombinera med ett till mer modernt insomningsmedel på prov, men, det är en även risk för värre röstbesvär kan jag tänka, jag har fått kraftiga manier och andra otrevliga bioverkningar. Tar du dem någon enstaka ggn när du ska upp på morgonen är det väl helt ok. Man blir inte alls "seg", tvärtom.
Mer
19 år 1 månad sedan #10287 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Röster som sängkamrat
Hej Milla! Kolla in den här länken och klicka där på de länkar som Admin lagt in där.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=6&am...c.php?f=6&t=1106 [/url]<!-- l -->

Den för rösthörare är rätt bra faktiskt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • milla.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10291 av milla.
Svar från milla. i ämnet Röster som sängkamrat
Undrande,

Ja, kanske det är det? Vad vet jag? För att utesluta att det kan vara grannarna som stökar har jag faktiskt provat med supertäta öronproppar! :D
Men det verkar inte vara grannarna kom jag fram till.
Tanken har slagit mig att jag kanske har börjat få hörselproblem??
Men det låter lite långsökt... .?
Det förblir en gåta så länge detta fenomen fortsätter.

Vet inte vad min läkare egentligen ansåg om detta men han skrev ut propavan och sa att jag skulle höra av mig om det fortsatte?
Blev inte mycket klokare.
Nu ligger propavanen här i bokhyllan och samlar damm...

Ja, frågan om det är värt att prova annan medicin?
Eller ska jag bara bita ihop?
Men rösterna är verkligen jobbiga.
Ibland kan de hojta till att jag har besök och måste upp och sätta på tevattnet osv..
Vet att det låter urlöjligt..men för nån sekund så kan jag tro på vad de säger och det är såna gånger de förstör min insomning.
Då måste jag börja om från början med att somna in.

p.s tack alla för svar!!