synstörningar

  • lassie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11257 av lassie
Svar från lassie i ämnet synstörningar
[u:36fsyakd]Citat: Dina syner är heller inte psykotiska eftersom du är medveten om att de är felaktiga. [/u:36fsyakd]

I vissa andra kulturer, som de flesta Nord- och Sydamerikanska indianstammar, så anses en person som ser eller hör röster som helig. I västvärlden verkar det som att samma person direkt anses som schizofren eller att det finns misstanke om missbruk.
Visst finns det sjukdom, men jag tror att skulle samhället vara mer öppet för "annorlunda" människor, så skulle färre av dem som tex. hör röster må så dåligt som man gör idag.
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11258 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet synstörningar
jag håller med dig...min psykolog sa att en förklaring till att psykiskt sjuka i u-länderna oftare blir friskare än här är att de är mer öppna för det här magiska tänkandet. Att höra röster ses inte som så konstigt.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11278 av
Svar från i ämnet synstörningar
Citat: Dina syner är heller inte psykotiska eftersom du är medveten om att de är felaktiga.

Detta har jag också läst i böcker. Men kan man inte vara psykotisk fast man samtidigt är medveten om att hallucinationerna är falska? man kan ju ha psykotiska symptom, men ändå vara rationell
  • jag som startade ämnet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11279 av jag som startade ämnet
Svar från jag som startade ämnet i ämnet synstörningar

Gäst skrev: Citat: Dina syner är heller inte psykotiska eftersom du är medveten om att de är felaktiga.

Detta har jag också läst i böcker. Men kan man inte vara psykotisk fast man samtidigt är medveten om att hallucinationerna är falska? man kan ju ha psykotiska symptom, men ändå vara rationell


Ja det brukar vara ett argument, att så länge man vet att det man ser/hör inte finns så är man inte psykotisk. Jag vet inte i vilken grad detta stämmer mer än att det inte stämmer till fullo.

Första gången jag såg min låtsasspindel trodde jag att den fanns tills jag tände lampan och den försvann. Då visste jag att det bara var min hjärna som spelade mig ett spratt. Efter det så ser jag fortfarande spindlar, trots att jag är vid mina sinnes fulla bruk men jag vet att de inte finns. Och jag blir inte rädd för spindlarna i sig utan för att jag hallucinerar.

Jag känner mig faktiskt förgiftad på något sätt (med risk för att verkligen låta psykotisk :) ), men det är precis som att det är något i min kropp som jag inte tål. Något ämne eller så. Har funderat på amalgamförgiftning men det är ju så kontroversiellt så det vågar man ju aldrig föreslå för doktorn. Några droger har jag aldrig sysslat med och kommer inte att göra heller.

Håller med om att vi har ett väldigt svartvitt seende här i västvärlden. Jag läste diskussionen om musikhallucinationer, och det har jag med i viss grad. Men jag ser det verkligen som en fördel då jag skriver en hel del musik i huvudet. Jag tror vi är för rädda för förmågor som inte finns dokumenterade. Skulle jag gå till en läkare och säga att jag hörde musikslingor i huvudet och såg spindlar när det var mörkt så skulle han säkert skriva ut antipsykotisk medicin varpå jag kanske skulle slippa spindlarna men samtidigt bli av med min låtskrivarförmåga.

Jag tror att vi är för fokuserade på att få bort symptomen istället för att förstå och försöka vända det till något positivt. I de länder hallucinationer är accepterat och tillochmed upphöjs till något gudomligt så behöver den som halluncinerar inte känna sig mindre värd eller utstött och får därmed säkert ut många poitiva saker ur sina psykoser. Här i västvärlden är rädsla ofta den drivande faktorn och det är ju då det blir något hemskt och jobbigt.

"Högt ovanför gatorna i stan, delas piller ut mot flunsan medans nya planer smids. Dom stora männen har en ny plan, det är att kriminalisera symptomen medans sjukdomen sprids" - Winnerbäck/DiFranco
Mer
19 år 1 månad sedan #11285 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synstörningar

Gäst skrev: Citat: Dina syner är heller inte psykotiska eftersom du är medveten om att de är felaktiga.

Detta har jag också läst i böcker. Men kan man inte vara psykotisk fast man samtidigt är medveten om att hallucinationerna är falska? man kan ju ha psykotiska symptom, men ändå vara rationell


Jag läste det i Johan Cullbergs bok psykoser att hallucinationer blev först psykotiska när man trodde att de var verkliga eller kombinerat med vanföreställningar. Jag vågar mig inte in på gränsdragningar för det är säkert svår bedömt.

Men normala människor kan höra röster. Jag har läst att undersökningar tyder på att 2 % av befolkningen hör röster. Det finns alltså icke-psykotiska med problem med röster. Hur det är med synhallucinationer bland normal befolkningen vet jag inte, men det finns en form av epilepsi, som kan ge synhallucinationer. Hallucinationer kan alltså ibland framkallas av sjukdomar som drabbar hjärnan.
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11335 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet synstörningar
Jag ser ett väldigt vackert skimrande ljus innan jag ska somna(med risk för att vara tjatig, har skrivit det förr:))... och självlysande färger. Det är inget som skrämmer mig. Har läst om folk som har NDU:er och deras berskrivning av ljus som de upplever,stämmer överens med min upplevelse av det här ljuset. NDU är en förkortning för Nära Döden Upplevelse. det är ingenting jag lider av eller som påverkar mitt dagliga liv....