Håller jag på att drabbas av schizofreni?

Mer
19 år 7 timmar sedan #13521 av Isa-Alise
Hej Mark,

Har du försökt med att lämna en lampa tänd i rummet så att du lättare ser själva rummet när du vaknar?

Om de otäcka upplevelserna går över när du är helt vaken, är de nog en form av mardröm som hänger kvar en stund in på uppvaknandet....

Tar du några mediciner eller droger eller dricker du alkohol? Sånt kan nog också ibland ge svårigheter för drömmar att släppa taget när man vaknar...
Mer
19 år 6 timmar sedan #13522 av jennynen
Precis som Isa-Alise funderar jag kring om det finns substanser av något slag med i bilden. Tar du mediciner eller droger av någon sort? Vissa typer av substanser kan ge hallucinationer. Även abstinens kan ha sådana effekter. Men som PSR skrev så låter det knappast som schizofreni-symptom.

Hoppas du slipper plågas av detta igen. Det låter oerhört obehagligt.
Mer
19 år 5 timmar sedan #13523 av leva
KÄNNER INTE IGEN MIG I VAD DU BESKRIVER
  • Mark
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 timmar sedan #13526 av Mark
Till att börja med ursäktar jag om jag råkat förolämpa någon genom frågeställningen. Den stämmer rätt bra in med allmänhetens uppfattning av schizofreni, men kanske inte den verkliga åkomman.

Jag äter inga mediciner förutom hormonet melatonin, som ju är kroppseget och inte borde ge upphov till några såna här effekter (F.ö upplevde jag dem innan jag började äta det).

Har du försökt med att lämna en lampa tänd i rummet så att du lättare ser själva rummet när du vaknar?

Ja, jag har fått dem när jag sovit på dagen med rummet helt upplyst.

Är du ensam hemma när detta händer? Jag tänkte ifall du kanske borde vara hos din familj eller någon vän. Har du någon läkare?

Jag är inte ensam :)

Det finns också ett tillstånd som kallas sömnparalys

Jag har upplevt sömnparalys tidigare, och det här är inte samma. Tillskillnad från sömnparalys så är jag fullständigt vaken, jag kan röra på kroppen etc.
Mer
19 år 2 timmar sedan #13527 av Tikki
När jag läste det kom jag att tänka på nattskräck. Kanske en variant av detta.
Mer
19 år 3 minuter sedan #13542 av Admin1
Det låter inte som schizofreni för då brukar hallucinationerna förekomma i vaket tillstånd och oftast är det hörselhallucinationer. Synhallucinationer är inte lika vanliga.

I samband med insomnandet och uppvaknandet kan normala personer får hallucinationer. Det kallas för hypnagoga resp. hypnapompa hallucinationer och det brukar inte behandlas. Långt innan jag insjukande hade jag hypnapompa hallucinationer vid ett tillfälle. Det var ett svart och ett vitt spöke, som jagade varandra i sovrummet. De försvann i samband med att jag vaknade till. Väldigt obehagligt var det.