Vad händer?

Mer
14 år 3 månader sedan #270062 av bara_på_låtsas
jag har inte haft riktiga hallucinationer på ett par år...

Men nu kom det tillbaka. På ett annat sätt. För innan sysslade jag som ni kanske vet en del med droger, hallucinogener en del. Som gav mig HPPD, synförvrängingar orsakat av droger. Mest spindelmönster mot slutet, mönster och nät i synfältet. Jag har lärt mig leva med det, det är inte så farligt. Jag har brytningsfel också så synen skiter jag liksom i.

Men...jag började nu en utbildning inom byggbranshen kan man väl säga, VÄLDIGT påfrestande...

Och efter tre dar med den utmattningen kom mina hallucinationer tillbaka.

Det började med att jag såg en man stå i trappen utanför min lägenhet. Han fanns inte.
Sen hörde jag mumlade och skrik från grannarna som inte fanns enligt min sambo.
Sen var det nån grej till jag inte riktigt minns vad det var just nu...det är hemskt i.a.f.

En annan sak är att jag enligt min sambo vaknade inatt och kramade henne och smekte henne o.s.v och jag har INGET minne av detta alls, och hon säger att jag hadse öppna ögon och verkade helt vaken? Jag hade inte druckit alkohol eller tagit droger.
Jag hade tvärtom då lagt av med alkohol helt sen flera dar tillbaka och droger är inte längre en del av mitt liv sen evigheter tillbaks.





Förut var jag i princip van vid att höra spädbarns skrik nätterna igeonom och inte känna igen min egen spegelbild...men nu är det inte alls på samma nivå, jag är drogrfri sen evigheter men detta har kommit tillbaka STARKT och väldigt oväntat.
Jag vågar inte berätta det för min flickvän eller för nån läkare.

Vad är det här?

:(
Mer
14 år 3 månader sedan #270063 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Vad händer?
Blir det ännu värre tycker jag att du ska tala med läkaren iaf.
Jag har själv haft mycket hallucinationer, vet att man helst inte vill oroa omgivningen i onödan..
Du säger att du börjat med en utbildning och du är väldigt utmattad... Jag får ofta hallucinationer i samband med utmattning - psykisk och fysisk - och för lite sömn. Sover du illa/TOK för lite också? Kan ju vara en förklaring.
Mer
14 år 3 månader sedan #270080 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad händer?
Hej och välkommen tillbaka, bara_på_låtsas!
Mer
14 år 3 månader sedan #270096 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad händer?
Välkommen tillbaka!

Det verkar som du bara har haft enstaka händelser, vilket låter inte så allvarligt. Kanske kan överansträngning och stress ha bidragit. Synhallucinationer brukar inte förekomma så ofta vid psykossjukdom. Dina hörselhallucinationer låter inte så allvarliga heller och det kan kanske också vara illusioner dvs feltolkning av ljudintryck. Jag tycker att du skall försöka att ta det lugnt ett tag och avvakta. Förvärras det så kontakta läkare.
  • millan
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #271569 av millan
Svar från millan i ämnet känner igen mig i det du upplever...
Har nog ganska liknande bakgrund med dig. inga droger på evigheter men "bieffekter" som hängde kvar länge. framförallt kände jag att synen blev påverkad vid trötthet och sömnbrist (eller värst: baksmälla), samt att jag tycker mig höra saker som mitt sunda förnuft inte vill kännas vid. Nått som avhjälpte synrubbninarna vid trötthet var att skaffa glasögon. jag hade ingen aning om att jag hade nedsatt syn och brytningsfel, vilket yttrade sig i att jag upplevde siluetter och skuggor som jag misstolkade, särskilt vid trötthet. Men du skrev iofs. att du vet att du har ett brytningsfel, så du har nog koll på detta...

Hörseln är skadad av alltför hög musik under för många timmar i sträck vid för många tillfällen, vilket gör att jag i "hörselbortfallet" får ett utrymme för hörselupplevelser som inte finns. vid total tystnad har jag det klassiska tiinnitus-tjutet ringandes i huvudet.

När allt detta stör mig brukar jag mest tänka på hur roligt jag ändå hade medan jag åsamkade mig själv dessa skador, och hur glad jag kan vara att jag inte gick åt mer än med syn o hörsel. att gräma sig åt sina missar gör inte livet lättare, men att ta lärdom av dem tar en vidare i utvecklingen...
Mer
14 år 3 månader sedan #271650 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad händer?
bara_på_låtsas, välkommen tillbaka, det är ju länge sedan du var inne nu!

Tycker att om du har något antipsykotika hemma, att du tar en dagsdos samt att se till att du sover mycket just nu, för att det är viktigt!

Se åtminstone till att lägga dig tidigt, så länge det behövs, för att jag tror att det är brist på vila just nu!
Om du jobbar hårt, jag vet vad byggnadsarbetare får jobba. jag är själv utbildad byggnadsingenjör och har praktiserat i min ungdom som grovarbetare bland annat. Ta inte ut dig på jobbet och ta det i din egen takt, för gubbarna prövar just nu vad du går för.

Jag gissar ju att de tar till lite extra nu, när du nyss har börjat....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum