Mina hallucinationer och vaneföreställningar

Mer
18 år 9 månader sedan #19458 av Katt
Hej igen .det ligger nog något i det att personalen ska vara försiktig att säga emot vane föreställningar.Men hon som sa det sa det på ett väldigt bra sätt. inte myndigt eller så.Ordet vane föreställningar hade jag hört förut.Men hade alldrig kunnat föreställa mig hur det skulle kännas. el upplevas.Hon sa kort att min sjukdom tagit en ny vändning .att jag fått vaneföreställningar. och att även om hon förstod att det kändes jobbigt och läskigt .så skulle inget farligt komma att hända. Det tog flera timmar ,men så småning om klarnade tankarna.samtidigt som jag återfick kontrollen över kroppen.Hade haft svårt att gå .hållt mig i väggarn a.krypit på golvet .osv.Det hade fysiskt känts som om livet sugits ur kroppen.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19459 av

Gäst skrev:

Gäst skrev: Mår man dåligt tänker man många gånger inte på hur man skriver, man bara skriver rätt ut helt enkelt.

så en bra text blir bra när man mår bra. Följaktligen blir en dålig text dålig när man mår dåligt.

Nej, inte alls. En "dålig" text kan vara bra och en bra text kan vara dålig. Beroende på innehållet.
Och meningen var inte att kritisirera vare sig det ena eller andra utan bara ett simpelt konstaterande att när man inte mår bra tänker man kanske inte på hur det verbala kanske låter i andras öron resp. ögon.
Mer
18 år 9 månader sedan #19463 av Admin1
Du kanske kan be att din läkare förklarar för din exmake att vanföreställningen som du hade om hjärntumören är ett symptom på den sjukdom du har och att det inte är en medveten lögn. Jag kan inte komma på någon annan bättre lösning på ditt problem här.

Det kan nog vara bra att någon säger till om att man har vanföreställningar. Om man är kritisk och ifrågasättande till vanföreställningar och paranoia så kan de lindras. Kognitiv beteendeterapi går ut på att man får lära sig det och det är mycket bra mot vanföreställningar.
Mer
18 år 9 månader sedan #19473 av Katt
Tack Admin för ditt inläggVi ska ha ytterligare ett möte på klin i september där bla min ex make ska vara med. ska ta upp det då. Har även skrivit ett E mail till honom.Terapi tycker jag verkar bra, har provat det förut. men ej där jag bor nu.Vet dock ej vart jag ska vända mig. .Min läkare är ej intresserad att hjälpa till. Har frågat honom.Han sa kort att jag inte skulle överskatta det där med terapi. och att han inte tänkte skicka remiss.Bad bara om tips vart jag kunde vända mig.Han slog sig för bröstet och hävdade att de minsan erbjöd bra hjälp på mott. vilket jag faktiskt alldrig ifrågasatt.Har du el någon annan tips om vart man kan vända sig.
Mer
18 år 9 månader sedan #19492 av Admin1
Om du bor i närheten av ett sjukhus kan du prata med Sjukhuskyrkan där och fråga om de kan erbjuda dig psykoterapi. Det finns folk här som får gratis psykoterapi via sin sjukhuskyrka. De har alltså någon anställd som också är psykolog eller psykoterapeut.