Grandiosa vanföreställningar.

Mer
13 år 1 månad sedan #387400 av Nissegossen
År 0 var vid Jesu födelse, så det blir år 33 som han hängdes upp på ett kors!

Angående att han skulle varit sjuk, står att läsa om i Mark3:20.

"Jesu moder och bröder gingo för att taga honom tillvara ty de trodde att han var ifrån sina sinnen"...

Jag kan bara säga att Jesu anhöriga blev nog rätt överkörda utav hans intelligens, så det omhändertagandet rann ut i sanden!
Detta beroende på hur man hanterade psykiskt sjuka på den tiden.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 1 månad sedan #387404 av saara
Nisse, anser du att bibelns Jesus var psykiskt sjuk?
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 månad sedan #387439 av
Svar från i ämnet Grandiosa vanföreställningar.

PSR skrev: saara,

Inte fientlig, hotfull, föraktfull eller nåt sånt i alla fall.

Att vara ärlig i vänlig ton kan inte gå snett. Nån slags väldigt diplomatisk kognitiv terapi tror jag är bäst.

Både grandiosa och paranoida vanföreställningar är oerhört svåra att bli av med. Sker inte över en natt utan tar åratal. Nyckeln är att verklighetspröva duktigt så att integrationsprocessen får ha sin gilla gång. Nu finns det så klart graderingar men jag antar att vi avser de som är av den kalibern man har vid schizofreni.

Grandiosa vanföreställningar uppkommer som en försvarsreaktion på vanmakt som det verkar. Kan vara värt att tänka på. På nåt sätt måste man acceptera sin lott i livet även om den är liten. När man börjar sätta värde på små saker i tillvaron sker stora saker mentalt. Att skifta negativa automattankar mot positiva automattankar är enormt kraftfullt. Lättare sagt än gjort förstås. Också en process som tar decennier. Jag har hållt på med NLP och kognitiv terapi i tretton år men trillar ändå dit då och då.

jAg skulle nog kunna bli provocerad om ingen tror mig när jag har såDet kan räcka för mig iaf.För då hotar det ens mående kanske..
Mer
13 år 1 månad sedan #387446 av Geta
En gång frågade jag min psykoterapeut vad hennes övriga patienter
talade om. Hon sa att de flesta talar om vad de inte har.