Grandiosa vanföreställningar.

Mer
13 år 1 månad sedan #386762 av saara
Det var intressant fast jag hade svårt att förstå allt. Lade sidan till mina bokmärken så kan jag se på den senare.
Mer
13 år 1 månad sedan #386945 av Admin1
Min egen erfarenhet är att grandiosa vanföreställningar uppkommer under en psykos. Följaktligen kan det bero på att man fått en psykos t.ex på grund av medicinslarv eller att man slutat ta medicinen. En bra strategi är då att föreslå att personen kontaktar psykiatrin, men säg inte att personen är sjuk utan föreslå att personen kontaktar sin läkare för att fråga om något som han kan tänkas vara intresserad av att få veta. Sedan hoppas man att läkaren fattar galoppen. Man kan ju också säga Att ibland har det hänt att jag slutat ta min medicin. Har du gjort samma sak någongång? Osv. för att efterforska läget.
Mer
13 år 1 månad sedan #387264 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 1 månad sedan #387320 av saara
IRL , kan du berätta mera vilken sorts vanmakt som kan utlösa grandiosa vanföreställningar?
Mer
13 år 1 månad sedan #387370 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 1 månad sedan #387373 av Geta
"Jag är utsänd av Gud. Bered min väg. Tag till mitt ord. Jag är räddningen."
Sagt av man i Jerusalem år 0 med grandiosa vanföreställningar. Mannen blev dömd till döden för uppvigling. Tvångsvård och medicin fanns inte på den tiden då psykiatri var okänt.