Det DJUPA sveket!!!!

Mer
18 år 6 månader sedan #22964 av Ricky
Hej! Jag mår skit dåligt...Vad är det som händer...?Jag har konstiga tvångsmässiga falska övergivenhetskänslor som genomsyrar otillräcklighet.Jag ifrågarsätter ideligen mig själv och sätter krokben för mig själv.När jag pratar med någon så kan jag inte koncentrera mig och vara avslappnad,jag scannar allt och alla framförallt mig själv och det överför jag till andra omedvetet.Mycket jobbigt att halka ur sammanhang och få för sig saker och ting, som att t.ex vederbörande har onda,falska avsikter gentemot mig, det är befängt egentligen men jag kan inte göra så mycket åt det just nu tycker jag.Till mitt försvar kan det bli att jag omedvetet framanar fientliga reaktioner i andra människor(anm.mina tolkningar på reaktionerna. )... mottagaren som läser in detta blir själv rädd vad jag upplever och som i sin tur ger det tillbaka till mig alltså vad jag först sände ut.Då blir jag oftast panikslagen och skiträdd.Faile a`deux(gemensam dårskap) upplever jag det som,för man är väl två om en dialog den som sänder och den som mottager.Jag har många andra oroligheter i min hjärna också men det tar jag en annan gång...Kan någon ge mig lite tips på vad jag kan göra och om någon upplever något liknande så får ni gärna skriva några rader...det skulle vara trevligt.Kram Ricky
Mer
18 år 6 månader sedan #22965 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Det DJUPA sveket!!!!
När jag varit sjuk har jag haft en rädsla att jag påverkar andras beteende. Precis som om dom ändrar beteende efter mina tankar.
Vet inte om det är detta som du tycker är problemet.
Mer
18 år 6 månader sedan #22984 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det DJUPA sveket!!!!
Välkommen Ricky!

Du skrev inte vilken diagnos du hade. Du verkade ha problem med lite paranoia och också med att umgås med andra människor.

Den psykologiska behandling som brukar vara väldigt bra mot paranoia är kognitiv beteendeterapi eller KBT. Där får man lära sig att hantera sina tankar och tänka på ett annorlunda mer positivt sätt. Paranoia kan också minska om man är kritisk och ifrågasättande till den dvs man försöker bevisa för sig själv att den är helt fel.

Att umgås med andra människor är problem för många med schizofreni. Det finns något som kallas för socialfärdighetsträning, där man får lära sig sådana saker.