Dom där jävla djuren!!!

Mer
12 år 7 månader sedan #430564 av trixie
Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, men bara skriva av mig och gnälla lite kanske. Jag har ganska nyligen upptäckt att "Djuret" i väggen, det stora som gnager och krafsar och stör mig när jag ska somna faktiskt bara stör just mig. Det är bara jag som hör det, ingen annan i familjen. Samma med ett stort djur på vinden. Jag ropar och ropar att min man ska lyssna efter det, så att vi kan hitta vart vi ska gå in för att ta bort det, men alltid slutar det att krafsa just då.

Jag tänkte att när jag nu kommit på att Djuret faktiskt inte finns, så borde det lugna ner mig lite. Att jag kunde sluta stressa upp mig över det och inte skulle behöva tänka på att leta upp det, så att jag slapp störningarna. Istället blir jag så sjukt jävla stressad när jag hör det! Jag vet ju (sedan jag kom på mig själv) att det bara kommer när jag är uppvarvad, har massor av ångest och gärna tvångstankar om hemska saker och nu när jag hör det blir jag inte bara stressad över att jag vill att det ska vara ett riktigt djur och inte en hallucination, utan också över att jag verkligen hallucinerar och att det är ett tecken på att det går åt helvete med min bipolära sjukdom.

Hittills har det aldrig flippat ur, utan djuret har mest stört mig. Ett tag för ett par år sedan, när problemen med ljud från vinden började, trodde jag att grannarna höll på att bygga en gång mellan sina hus genom vår vind och oroade mig över varför dom möttes på vår vind och om dom spionerade på mig. Men sedan dess har jag aldrig haft några såna tankar, utan bara hört det där Djuret och funderat på hur jag ska få bort det.

Idag har jag fått käka extra Seroquel och ändå så hör jag ett litet djur som springer på vinden mest hela tiden. Nu känner jag det som att ajg blir nästan galen av att inte kunna veta om det verkligen ÄR en mus/råtta/annat som springer omkring där eller om det är mitt hallucinationsdjur. Det djuret brukar nämligen låta väldigt speciellt med sitt gnagande, rasslande och krafsande. Och STORT är det också. Inte litet som det som springer omkring just nu.

Känner mig helt stirrig nu, men ska ta lite extra Seroquel till natten också så att jag förhoppningsvis kan varva ner och somna. En så fånig sak att bli så störd och urflippad över! Det är ju inte som att jag tror att Djuret ska göra mig illa eller nåt...

Det är bara så jobbigt för jag orkar inte ringa min läkare, eftersom jag ska dit nästa torsdag och samtidigt så har jag dom senaste dagarna känt det som att jag knappt står ut! Satt där och skulle ringa min sjuksköterska istället, men kände att henne orkar jag ännu mindre med och det är bara läkaren jag vill prata med. Fast dom vill att jag ringer via henne, så då orkar jag inte.

Å, vad jag är trött på mig själv just nu! Tack för att jag fick skriva av mig, hjärtat rejsar i alla fall inte riktigt lika fort nu...
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
12 år 7 månader sedan #430574 av trance
Svar från trance i ämnet Dom där jävla djuren!!!
gud vad jobbigt för dig trixie :( bor ni i ett hus så det är mycket luft mellan väggarna? alltså brukar det finnas djur där nu framåt hösten/vintern även om just det här kanske är ett av dina symptom? jag hör ju en del krafsande på landet och där är det verkligen råttor som springer fram och tillbaka, och de är stora också.

kan du göra nåt för att varva ner och försöka vara mindre stressad? såna här grejer har ju en tendens att dämpas och t.o.m. försvinna helt bara man hamnar i en bättre situation/annorlunda omständigheter där man känner sig tryggare och mindre pressad.

tänker på dig och hoppas det blir bättre snart! :hjärta
(för mig får du gärna gnälla hur mycket som helst)

varm kram
Mer
12 år 7 månader sedan #430583 av trixie
Svar från trixie i ämnet Dom där jävla djuren!!!
Tack! :hjärta

Jag har hört dom här djuren ett bra tag, alla årstider. Trodde ju först att det var riktiga djur, men har märkt att dels så är det ingen annan som hör och dels kommer det bara när jag är uppvarvad. Det har tagit lång tid att inse att det inte är ett sant djur! Men den som kilat omkring på vinden idag kan ju gott vara det?! Blir tokig av att inte veta!

Bara att ha skrivit av sig har gjort mig mindre stressad. Det är nästan alltid värst med lindrigare vanföreställningar och hallisar när jag börjar jobba igen efter sommaren. Jag jobbar bara 25 %, men ändå blir det en stor omställning varje gång jag varit ledig. Då känns det som att jag bara måste igenom det för annars skulle jag ju inte kunna jobba alls och då blir jag för depressiv och socialt isolerad = nedåtgående spiral och värre psykotiska symtom också.

Just nu känns det bara så fruktansvärt jobbigt! Trodde att värsta börja-jobba-stressen hade lagt sig redan, men jag hade bara några lugna dagar innan det här snurrade igång igen.

Det känns i alla fall bra att jag har en läkartid nästa vecka. Kanske dags att se över medicineringen.

Tack igen för kram och omtanke!
Mer
12 år 7 månader sedan #430676 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dom där jävla djuren!!!
Eftersom du är bipolär borde du enbart höra röster eller ljud, när du har depression eller mani, men inte annars. Att man hör sådana saker när man skall sova beror på att det är lugn och tyst, vilket leder till understimulering och att man då hör sådana ljud. Mitt råd är att du ligger på sidan i sängen med höger öra tryckt mot kudden. Hjälper inte detta testa med att ligga på andra sidan och ha det andra örat tryckt mot kudden.
Mer
12 år 7 månader sedan #430684 av trixie
Svar från trixie i ämnet Dom där jävla djuren!!!
Tack Admin! Jag ska prova det när ljuden kommer i samband med att jag ska sova. Hör även när jag är uppe och vaken, men det kommer oftast när jag ska lägga mig, så det är verkligen skönt att få ett tips! När jag har hallucinationer av att känna saker mot kroppen så brukar det gå över om jag själv sätter händerna på det området, så då kanske örat-mot-kudden-knepet också fungerar för mig. :) Ibland när jag är vaken lyssnar jag på hög musik för att ha något annat att störa bort Djuret med.
Mer
12 år 7 månader sedan #430841 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dom där jävla djuren!!!
Som alternativ till att ligga med örat mot kudden kan man sätta en öronpropp i höger öra enbart. Om det inte hjälper flyttar man öronproppen till andra örat. Om du har bipolär så borde du enbart höra ljud vid mani eller depression dvs om du medicinerar så du får mindre risk för depression eller mani, så skall besvären avta.