tvång

  • S
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24912 av S
tvång skapades av S
Jag har ingen psykosdiagnos. Jag har däremot diagnosen tvångssyndrom (vilken jag inte upplever att jag har längre) och jag har diagnosen Borderline personlighetsstörning (vilken jag inte heller tycker att jag har längre).

När jag var mellan 13-16 år hade jag väldigt mycket tvångstankar och tvångdhandlingar. Jag tvättade mig konstant, fick sår på händerna, jag vägrade att äta eftersom det kunde finnas bakterier i maten vilket resulterade i att jag gick ner väldigt mycket i vikt.

Men det som jag ofta tänkt på och som jag forfarande tänker på är att jag var så rädd för att få HIV. från början var det inte så stort, jag hade läst llite om det i olika tidningar, läkarböcker och på nätet. Men det räckte för att få mig övertygad om att just jag skulle smittas.

Om jag såg någon som såg "skum" ut enligt mitt tycke så vågade jag inte nudda den personen eftersom den då kunde smitta mig med HIV. Till en början undvek jag bara skumma personer.

Efter ett tag fick jag för mig att alla som jobbade på en pizzeria avsiktligt försökte smitta sina kunder med HIV och att de lagt HIVblod i tomatsåsen på pizzam, Jag var ju tvungen att äta eftersom andra skulle fattat misstankar annars så jag tvingade alltid någon annan att äta av min mat också så att jag inte skulle bli sjuk själv (egoistiskt jag vet).

Efter ett tag kunde jag knappt gå ut eftersom jag trodde att det fanns människor på stan som gick runt med sprutor med HIVblod i och som stack denna sprutan i folk för att smitta dom, jag fickalltid kolla efter stickmärken när jag kom hem.

Jag förstår ju att det var ett resultat av alla mina tvångsidéer, jag fick medicin som faktiskt har hjälpt jättebra men det känns ändå som det här med HIV idéerna var lite mer än bara tvång... eller det kanske det inte var jag vet inte.

Nu skrattar jag¨åt vilka jäkla idéer jag hade men jag blir också rädd att det ska komma tillbaka
Mer
18 år 5 månader sedan #25064 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tvång
Jag har läst att vid tvångssyndrom kan ibland tvångsidéerna te sig psykotiska , som det gjorde i ditt fall. Vid borderline kan det också förekomma gränspsykotiska besvär. Det är svårt här att säga vad som orsakat vad, men det finns nog fler än en möjlighet i ditt fall. Kanske borderline har påverkat dina tvångsidéer mot gränspsykotiskt håll.
Mer
18 år 5 månader sedan #25223 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet tvång
Jag har haft liknande nojor för att någon skulle ha sprutat HIV eller andra virus eller kemikalier ute på pizzerior och såna ställen. Och så kändes det obehagligt att gå till simhallen för att någon kanske ska ha fått utlösning där i vattnet eller ett sår så att det ska smitta mig. Men detta var faktiskt innan tiden då jag blev psykotisk. Vet någon vilka symptom det är på Borderline?
Mer
18 år 5 månader sedan #25244 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet tvång

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #25247 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet tvång
Det finns en hemsida för människor med tvångssyndrom.
<!-- w --> www.ananke.org/ <!-- w -->.
Mer
18 år 5 månader sedan #25255 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet tvång
Tack för dessa länkar Nisseg. och Jeff, båda var bra.