Hej.

Mer
18 år 4 månader sedan #29844 av Crilla
Svar från Crilla i ämnet Hej.
Det där händer mig också och jag uppfattar det inte som speciellt konstigt. Däremot har jag tappat nästan ett helt år av mitt liv och stora delar av det engelska språket. Men ibland kommer minnena tillbaka och jag kommer ihåg delar av de händelsekedjor som jag hade under psykosen.
Mer
18 år 4 månader sedan #29861 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hej.
Jag känner igen problemet med det engelska språket. Jag upplevde länge att jag hade sådana problem med engelskan, men det har gått att träna bort för mig. Jag upplever inte att psykosen gjorde att jag tappade ett år av mitt liv eller så, men jag fick problem i början med närminnet och hade svårt att t.ex. minnas det jag nyss hade läst.
Mer
18 år 4 månader sedan #29876 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Hej.
Min tanke just nu, Du kanske somnade mitt i filmen. Annars känner jag igen mig i det där med koncentrationssvårigheter, men jag tror också att det är ganska allmänmänskligt och som PSR skrev, det går att bara vara också.
Själv irriterar jag mig ganska mycket på att jag kommit ur vanan att läsa, men just nu har jag kommit igång litet grand. Försöker läsa ut en bok jag började på i höstas samtidigit som jag börjar på en ny som jag fick i julklapp, men den är lättläst. Försöker läsa tidningen också.

/Sofie
Mer
18 år 4 månader sedan #29878 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Hej.
Det finns helt riktigt vissa epileptiska anfall som ej engagerar hela hjärnan utan som hos vissa personer är helt odramatiskt. Personen upphör med all motorisk aktivitet, blir stilla, stirrar samt svarar ej på tilltal.

Efter orörligt sittande i 10- 20 sek ser sig personen och återgår till sitt vanliga tillstånd.

Om någon observerar personen under "anfallet" syns ofta sk. automatismer som smackningar, tuggrörelser eller upprepande av ljud.
Innan anfallet kan personen oxå uppleva en aura.

Diagnosen byggs på personens berättelse (anamnesen), EEG: vilket undersöker den elektriska aktiviteten i hjärnan. Mönstret för personer med epilepsiär ofta karekteristiskt, men normalt mönster utesluter ej epilepsi. Sen görs idag alltid en CT-hjärna på personer som får epilepsi i vuxenålder.

Ett EKG tas oxå för att utesluta att medvetanderubbningarna inte har med hjärtat och ev arytmier att göra.

Nåja tala med din läkare så får han hela bilden av dig Läkemedel hur ofta dessa attacker kommer osv. Han kan oxå beställa dessa utredningar om han anser det nödvändigt.

Hoppas det gåt bra /S
Mer
18 år 4 månader sedan #29881 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Hej.
Ibland kan jag läsa ett par sidor ur en bok och upptäcka att jag inte har någon aning om vad jag läst om.. och måste då läsa om.. men det är oftast för att mina tankar varit någon annanstans.