Känselhallucinationer...

Mer
9 år 9 månader sedan #678978 av malin71
Unde mitt liv så har jag haft detta periodvis. Att både känna fysiskt hur någonting rör mig, håller min hand t.ex. Men det kanske enkelt går att förklara genom att hjärnan skickar iväg en signal direkt när man har en tanke. Den signalen sätter musklerna i arbete innan du själv ens har uppfattat tanken själv... Som om du tänker undermedvetet på något, t.ex att du saknar just en person och så känner du att den redan håller din hand.
Det var min gamla psykolog som förklarade det för mig....

Det hade varit intressant att få era synpunker på detta.

Sedan undrar jag om någon här har haft hallicinationer som bara upplevs med känslan av vad som sker...? När jag var 15år så kände jag hur det rann blod på väggarna men jag kunde inte se det. Vad heter det tillståndet och vad beror det på rent fysiskt?

Tacksam för svar.
Mer
9 år 9 månader sedan #679006 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Känselhallucinationer...
Det är väl minnet av hur det känns när någon håller ens hand som hjärnan kallar fram. Det är ju tråkigt om den känslan blir så stark att den kan förväxlas med en riktig känsla av att någon håller ens hand. Känselhallucinationer har jag nog aldrig haft, så jag är ingen expert på området. Började få synhallucinationer en gång när jag var psykotisk, men sa tydligt stopp för sån "hjälp" och då verkade som om hjärnan respekterade det. En lukthallucination har jag haft en gång, men annars inget sånt. Röster och syner är nog vanligast.

Att uppleva något med känslan kan jag känna igen. När jag hade som mest andliga upplevelser, kunde jag känna en närvaro i rummet som måste kommit från den ordlösa känslan. Kan inte svara på din fråga om vad psykiatrin kallar det. Det måste vara någon del av hjärnan som används till att producera känslor, dvs en sammanfattning av hotbilden för tillfället och något att reagera snabbt på. Det måste gå fort ibland i naturen...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 9 månader sedan #679007 av Geta
Svar från Geta i ämnet Känselhallucinationer...
Nej, jag känner inte igen mig. Tror inte att jag haft det.
Mer
9 år 9 månader sedan #679008 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Känselhallucinationer...
Känselhallucinationer förekommer hos 20 %, men det är väldigt sällan man läser om sådana hallucinationer. Det finns dock ett avsnitt i Wikipedia om det. Den vanligaste hallucinationen av denna typ är att man känner att en bit av skinnet är sträckt över huvudet.

en.wikipedia.org/wiki/Tactile_Hallucination

Att känna något som inte syns, men borde synas har jag aldrig hört talas. Kanske kan det vara en slags vanföreställning.
Mer
9 år 9 månader sedan #679016 av Utomjordingen

Jag har haft känselhallucinationer några gånger i mitt liv – typ, strålar som kommit utifrån och som har träffat min kropp och gett mig en enorm smärta. Och jag har väl spekulerat i att det är militären eller UFO eller onda ande makter som ligger bakom.

Det har också typ kommit strålar från/till mina ögon också.

Typ våren 1990 (var 18 år gammal då):



När strålarna träffade mig då för första gången våren 1990 kändes det som om jag gick sönder för alltid - vilket jag gjorde också… för i samma veva smälte jag även alla mina komponenter i min hjärna. Det tog inte så lång tid för andra att tvångsinta mig (första gången som jag fick kontakt med psykiatrin) med våld efter den händelsen. Jag blev tvångsintagen när jag var 18 år gammal fast jag inte gjorde brott men min omgivning tyckte att jag betedde mig konstigt så därför.


kluvjonte (apropå kluvjonte - lever han idag eller?) tog upp om detta som jag skrev, se ovan när det gäller i hans tråd - "känselhallucinationer".

Jag tror så här, att det kommer både utifrån och inifrån! Man får nån slags kontakt.
Mer
9 år 9 månader sedan #679027 av koi
Svar från koi i ämnet Känselhallucinationer...
Jag kände troll som bet mig i benen när jag insjuknade. Jag försökte sparka bort dem men de återkom. Kände också att någon petade mig på ryggen. Det kan jag fortfarande känna, att någon tar på mig eller petar på mig.