Höra röster trots neuroleptika?

Mer
9 år 8 månader sedan #686896 av LonleyMedusa
Idag hade jag för första gången i mitt vuxna liv vad jag tror var en ljudhallucination. Jag hade precis kommit hem och skulle gå in i köket och sätta på kaffe, då jag hör mitt namn viskas precis som att någon står snett bakom mig. Inbillade jag mig, tänkte jag först? Sen kom det igen när jag talade med min sambo när han kom hem, då han svarade på en fråga jag ställde, så var hans svar som ett eko. Väldigt skrämmande!

Detta har aldrig hänt mig under mitt snart 30-åriga liv, eller jo bortsätt från en gång när jag var 11-12 år då en melodi spelades upp upprepade gånger i huvudet på mig när jag satt på pendeltåget. Efter det har det varit tyst, fram tills idag då.

Nu är det så att jag äter Risperdal 2 mg/dag, och det borde väl ta bort hallucinationerna tycker jag? Jag ska träffa min läkare om tre veckor och funderat fram och tillbaka om jag ska dra upp detta, plus en del annat om exempelvis min hänsyftningsparanoia, men är så orolig att han ser mig som så pass sjuk att jag blir inlåst på psyk.

Hur som...

Någon annan som upplever röster trots medicin?
Mer
9 år 8 månader sedan #686898 av Geta
Inte blir man inlåst på psyk, för att man hör någon enstaka röst. Det är alldeles för ont om platser inom
psykiatrin för det.
Mer
9 år 8 månader sedan #686904 av LonleyMedusa
Skönt att veta!
Mer
9 år 8 månader sedan #686914 av Amandara
Jag har också varit jätterädd att få tung vård inom psykiatrin som inlåsning och alltför tung medicinering...... men min erfarenhet är att man kan berätta - de medicinerar ganska lite som jag förstår det till att börja med.......och inlåst är ingen fara att bli..... man släpps ut ganska snart igen - i alla fall i mitt fall. Jag har hört röster men det är undantagsvis...... däremot har jag tankepåsättning och det kan komma i perioder även då jag är välmedicinerad........ Visst får man nog leva med.
Mer
9 år 8 månader sedan #686956 av Nissegossen
Rösterna finns där trots tung medicinering med Depå Neuroleptika ja, och det är bara att stå ut. Min läkare sade när jag bytte Depå Neuroleptika Från Den Siqualone® decanoat www.fass.se/LIF/product?docType= ... 918000021& jag hade till Trilafon® dekanoat www.fass.se/LIF/product?docType= ... 918000021& jag har nu, att vi kan droga ned dig som en zombie, men det är inte önskvärt. Det är bättre att prova ut lägsta effektiva dos med symptom på din sjukdom och då har du optimal medicinering och har mer kvar utav ditt intellekt. Jag har gått på den devisen sedan dess och det är så länge jag haft Trilafon och det är sedan 1980.

Jag har idag röster, men kan tackla dem och det innebär inga större hinder i vardagen, det gäller bara att anpassa sig och inte lägga för stor vikt vad de säger. Sålla ut det som är bra, behåll det, förkasta och glöm det andra. Då mår du själv bäst. Det man skall vara uppmärksam på och inte lyda, är befallande röster! Gör inte som de säger, trots att de är enträgna om du inte är säker att det kommer från en god källa och det innebär att det inte får strida mot någon lag, varken svensk eller Guds lag. Vilken Jesus sammanfattade i det dubbla kärleksbudet. Älska din nästa såsom dig själv, allt vad i viljen att människorna skola gör eder gör sammaledes mot dem
sv.bibelsite.com/matthew/7-12.htm

Alltså, gör ingenting som kan skada dig själv heller!
Det går att tackla rösterna, men det kan vara jobbigt, jag har dem varje dag, så det är vardag för mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 8 månader sedan #686996 av Nissegossen
Det räcker med att en röst säger, om du inte gör så! Så lägger du själv dit vad det är du inte skall göra för att det inte skall hända någonting. Det går på automatik och du fyller själv i allt som du inte skall göra för att inte göra... så om du inte gör så! Du blir offer för din egen villfarelse och det skapar tvångstankar.

Bli vaken om att du är offer för din egen villfarelse och genomskåda bluffen! Detta för att du själv lägger in i tanken vad du just då tänker på!

Ge fan i rösterna och genomskåda dem och gör inte vad de säger i något fall, för att det kommer inget gott av det!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum