Höra röster trots neuroleptika?

Mer
9 år 8 månader sedan #687020 av Admin1
Enstaka röster är inget problem och det behöver inte vara hallucination utan det kan vara en illusion dvs annat ljud som feltolkas. Vid psykotiska röster så brukar de komma ofta och också vanligen utifrån. Ofta triggas rösterna av stress och över- eller understimulans.

Antipsykotika är inte så effektiva just mot röster utan är bäst på paranoia. Det håller på att utprovas mediciner mot röster som har acetylkolineffekt dvs motsatsen till Akineton. Dvs att Nissegossen har så stora problem med röster kan kanske bero på Akinetonet han tar, som blockerar acetylkolinet.
Mer
9 år 8 månader sedan #687041 av Utomjordingen
Jag har hört röster varje dag sen våren 1990 trots mediciner. Jag gick med öronproppar dygnet runt på psyke avdelningen för att försöka stänga av ljudet på på något sätt men personalen ville att jag skulle ta av mina öronproppar. Sen senare körde jag en taktik på avdelningen och sa att jag inte hör röster längre (spelade frisk) så det var väl en anledning till att jag senare blev av med tvångspapper.

Sen verkar inte min kvinna alls vara orolig för mig trots att hon vet att jag hör röster. Dom första 10 åren visste hon inte att jag hörde röster för jag ville inte skrämma henne i onödan.
Mer
9 år 8 månader sedan #687054 av maria-w
Jag brukar inte berätta för min man heller. Så länge man har koll själv så tycker jag inte att det är så farligt. Det blir bara jobbigt för honom. Så länge man fortfarande har såpass bra verklighetsförankring att man förstår vad man ska hålla tyst om så är det nog ingen större fara.
Mer
9 år 8 månader sedan #687242 av Admin1
Röster är egentligen bara ett problem om man mår dåligt av dem. Röster som man upplever har makt över en och försöker styra en är besvärliga och kan också vara farliga. Röster är egentligen ens egna tankar, som man hör som röst troligen på grund att man känner inte igen sina egna tankar. En slags dissociation kan man säga kan kanske orsaka röster.
Mer
9 år 8 månader sedan #687243 av Geta
Det kan vara ens undermedvetna, som talar genom rösterna. Man har i regel dålig kontakt med sitt undermedvetna.
Mer
9 år 8 månader sedan #687444 av Admin1
Jag tror mer på att man hör röster för att man inte känner igen sina egna tankar och då blir de till röster istället. Man kan ju ha overklighetskänslor och inte känna igen sig själv och naturligtvis borde liknande kunna hända med tankarna.

Men det finns också teorier att det är fel i filtreringen i thalamus som framkallar röster och att stimulering med läkemedel med acetylkolin skulle förbättra filtreringen och minska på röster. Det som är skumt med den teorin är varför man oftast hör röster, när det är absolut tyst och då det inte finns något att filtrera.