linjer och gränser

  • grindbacken1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34064 av grindbacken1
linjer och gränser skapades av grindbacken1
Jag har just hittat den här sidan och det är första gången jag skriver här. Brukar husera på Anankes sida men jag har symptom som ingen annan där känner igen. Jag har tvångstankar men det är inte det värsta. Det värsta är att jag har en rad symptom som jag tycks vara helt ensam om att ha. Jag undrar så klart om nån hört talas om nåt liknande. Läkarna jag träffat har inte mött någon med mina symptom. Jag upplever alla linjer och gränser som obehagliga. Det är som om hela tillvaron på nåt sätt är på väg att rasa sönder. Ändå ner på bokstavsnivån. Det plågsammaste är att jag ser människor som om dom är på väg att gå sönder dom också. Att armarna sitter löst på folk. Att det finns hotfulla skarvar i knänen etc. Det är mycket plågsamt och ständigt närvarande. Sen har jag också en slags spänning i min kropps avgränsning. Mycket svårt att förklara. Avgränsningen mellan min kropp och rummet runtomkring, speciellt på vänster sida är diffus. Det är som om det finns ett fält mellan min kropp och rummet runtomkring. Detta gör att jag känner mig hämmad. Det tar emot att göra saker. Ytterligare ett symptom är att jag upplever skuggor som obehaliga. I själva konstrasten mellan ljus och mörker, speciellt i solsken finns något obehagligt. Nån som hört talas om nåt liknande? Jag har gått i diverse behandlingar och jag har käkat diverse piller men inget hjälper riktigt. Jag har funderat på om jag har pseudoneurotisk schizofreni. Enda beskrivningen som jag känner mig hemma i.
Mer
18 år 2 månader sedan #34067 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet linjer och gränser
Det låter som nån sorts tvångstankar... men kanske lite mer skrämmande än de flesta tvångstankar... vilka mediciner har du fått pröva? Har du fått någon terapi för detta?
  • grindbacken1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34070 av grindbacken1
Svar från grindbacken1 i ämnet linjer och gränser
Hej Isa-Alise!
Jag äter efexor och Zyprexa. Provat en rad andra mediciner också. Min senaste läkare jag hade testade allt möjligt. Jag minns inte allt vad vi provade. Abilify, cicordinol, Epilepsimedicin... Cicordinol hjälpte mig när jag var inlagd på Psyket 1988 men senaste gången jag provade det hade det ingen effekt. Det är mysko att symptomen är helt kroniska. Finns där hela tiden. Läkarna har sagt att symptomen verkar gränspsykotiska. Men psykotisk har jag aldrig varit.
  • grindbacken1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34071 av grindbacken1
Svar från grindbacken1 i ämnet linjer och gränser
Jag har gått fem år i psykodynamisk samtals- och hypnosterapi. Och nästan ett år i KBT. Ingen större effekt
Mer
18 år 2 månader sedan #34072 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet linjer och gränser
Sckzofrena kan ibland se "detaljer" som mycket kraftfulla.
Helt plötsligt kan man se hur otroligt slitet ens hem är, man ser alla skavanker i hård kontrast till omgivningen.
Tycker nog att det är ett slags likriktigt tänkande till det som du beskriver.
  • grindbacken1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34073 av grindbacken1
Svar från grindbacken1 i ämnet linjer och gränser
Jag har registrat mig här på Viska men när jag loggar in med mitt användarnamn grindbacken så kommer jag inte åt forum. Vad kan jag göra för fel?