Reklam och psykoser

Mer
8 år 1 vecka sedan #821259 av HelenaL
Hur många av er har haft föreställningar om att reklam handlat om er eller varit meddelanden till er? Är det något speciellt med den reklam som triggar sådana här tankar eller kan det vara vad som helst? Berätta gärna!

Jag hade en (av många) upplevelse och eftersom jag var ganska kaotisk när detta hände så får ni ha överseende med hur snurrigt det är:
En man hade föreslagit att vi skulle åka på semester till Italien. Vid den här tiden trodde jag att jag var upphöjd, typ ett helgon eller gudomlig på något odefinierat vis. Människor gick förbi utanför fönstret för att se mig. Sedan kunde det svänga och alla avskydde mig men det är en annan historia, hur som helst så var det så att jag skänkte jättemycket till välgörenhet och min lillebror hade pratat om hur människor lever för att jaga bananer(pengar och prylar). Så på kvällen pratar vi om Italien-resa och på morgonen är staden fullkomligt tapetserad med reklamen "Bananas are for monkeys". Det här fick mig att tro att Gud kommunicerade med mig och sade åt mig att inte leva så materialistiskt. Jag sade till honom att jag inte kunde resa :(

Det här var tidigt in i sjukdomen. Senare började jag tolka registreringsskyltar och etiketter och allt möjligt. Jag var helt uppslukad av dessa meddelanden och började vända på ord. Dela upp ord och få ny innebörd. Allt handlade om mig.
Mer
8 år 1 vecka sedan #821272 av Geta
Svar från Geta i ämnet Reklam och psykoser
Ja, på grund av reklam i radion under min psykos köpte jag en bil
av ett visst märke.
Mer
8 år 1 vecka sedan #821273 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Reklam och psykoser
Reklam har aldrig stört mig, men det där med bilnummer känner jag igen och att dela ord och hitta på vad delarna betyder. Har varit så grandios att jag trodde jag var Gud. Inte kul att tänka tillbaka på den tiden... Det är ju en våldsam kamp om vem man är och vad man är. Har det mycket lugnare idag som en vanlig "nobody".

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 1 vecka sedan #821280 av Geta
Svar från Geta i ämnet Reklam och psykoser
Det är inte lätt att acceptera att man är en ordinär person och inte ens det.
Mer
8 år 1 vecka sedan #821291 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Reklam och psykoser
Man måste ha folk runt omkring sig som accepterar en som en vanlig person, annars riskerar man att hjärnan plockar fram en annan, kanske grandios, personlighet. Då blir man verkligen inte accepterad!

När jag var som mest grandios, trodde jag att Gud kunde skicka det rätta bilnumret till mig som jag tolkade till ett budskap. Märkligt hur slumpen kan få råda.

Att tro man är gudomlig är det nog många som känner igen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 1 vecka sedan #821306 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Reklam och psykoser
Välkommen till Viska!
Vid schizofreni finns förhöjd självreflektion dvs det som händer i omgivningen handlar om en själv tycker man. Det kan också kallas för hänsyftningsparanoia, när det är lite paranoida saker. Sådana problem kan nog minska med antipsykotika och också försvinna efter några år. Själv hade jag liknande problem i början efter insjuknandet, men det försvann. Viktigt är att sova tillräckligt samt minska på stress.

[url:2uwtso0m]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/989-oevervinn-din-paranoia[/url:2uwtso0m]