Magiskt tänkande

Mer
7 år 9 månader sedan #837525 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Magiskt tänkande

Nissegossen skrev: krokus, Gud spelar inte tärning, ändå gör han det. Orden kommer från Einstein sv.wikipedia.org/wiki/EPR-paradoxen Här har den en direkt koppling till filosofin och om människan har en fri vilja.

Jag tror på att människan har fri vilja
-Jag har inget val!
Mer
7 år 9 månader sedan #837534 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Magiskt tänkande
För de flesta är det så, att de har inget val, för dem är framtiden utstakad och vilka har då ett val att göra? Jo, sådana som vi som är s.k. sjuka, vilket Jesus själv blev misstänkt för av sina egna släktingar som sade att "Hans moder och bröder gingo för att taga honom tillvara, för de trodde han var ifrån sina sinnen"

Jesus, sade att han hade helig ande i sig och hörde sin "fader i himlen", som han sade var hans far. Det finns en verklighet och den är påtaglig nu för tiden hos jag själv och många andra som hör att "Gud" inte är overksam utan talar i oss i vad vi hör inom oss.

Vi har en fri vilja inom en viss gräns och där har vi en valmöjlighet att följa Jesus och evangelium annars hamnar vi där Lasarus sv.wikipedia.org/wiki/Den_rike_m ... ch_Lasaros kom till "himlen" och den rike mannen hamnade där han icke ville vara. Ni har bibeln och profeterna och om ni följer Jesus så har ni evigt liv i er!
Ändrat pga felaktig länk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 9 månader sedan #837545 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Magiskt tänkande
Kom bara ihåg att inte blint följa det ni hör inom er, den andra sidan finns också i er och de villoandarna vill er icke väl. Pröva var och en ande som kommer till er och sålla stenhårt på vad ni får höra. Den som talar sanning i er, den kommer troligtvis från Gud, de är många de andra, de vill bara ställa till trubbel för er. lyd inte blint vad ni får höra, det är livsfarlig ledning här om ni förstår vad jag menar. Ta vara på skylten över järnvägskorsningen där står bokstavligt Livsfarlig ledning!

Håll er till den som aldrig har sagt någon osanning inom er.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 9 månader sedan #837546 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Att försöka motverka magiskt tänkande är nog bäst. Det förekommer vid schizotyp, som gränsar till schizofreni, det är nog inte bra.
Mer
7 år 9 månader sedan #837574 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Magiskt tänkande
Bra skrivet, Vatten! Du har rätt om bomberna. Det tar nog mest bara på nerverna. Kanske därför jag har sån ångest jämt?
Mer
7 år 9 månader sedan #837577 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Magiskt tänkande
Jag har även befallningar i huvudet: "gör si och så, annars..." Nu för tiden lyder jag inte de befallningar som är klart bisarra. Annart var det på gymnasiet. Jag blev befalld att fasta, och det gjorde jag nästan varje dag i ca en månad. Jag blev befalld att stå staty i en kvart, och det gjorde jag. Jag hade en ständig skräck att om jag inte lydde minsta befallning så riskerade jag att förlora frälsningen. Jag drack två glas blåbärssoppa en gång för det var så gott och jag var bokstavligen utsvulten, och då trodde jag att helvetet väntade.
Då tog jag befallningarna helt på allvar och trodde jag var friskare än nånsin. Jag fattade inte varför jag blev inlagd på BUP...
Nu är jag betydligt mer kluven om befallningarna och de kommer alltmer sällan