Magiskt tänkande

Mer
7 år 9 månader sedan #838836 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Magiskt tänkande
I ditt tänkande kan du skapa filmer i ditt eget huvud och du bestämmer själv hur du vill ha dem med din egen fantasi. Fast sitt inte bara och flumma, se på den yttre verkligheten också så ditt inre tankeliv blir det yttre. Tex, du har en uppgift att lösa nästa dag, sätt dig och lös den efter eget huvud idag, så gör du bara efter dina intentioner av idag, i morgon så har har du redan löst morgondagens uppgift idag. Viktigt att man inte skall känna en press på sig utan kan använda hela sin fantasi för att lösa uppgiften. Tänk efter före är här ledordet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 8 månader sedan #847255 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Magiskt tänkande

Admin1 skrev: Magiskt tänkande brukar man tala om att det finns hos personlighetsstörningen schizotyp. Vid psykossjukdomar talar man aldrig om det och antagligen på grund av vanföreställningarna. Tydligen finns ingen säker koppling mellan magiskt tänkande och psykos.

Ut fra egen erfaring hadde jeg magisk tenkning i mange år før psykose. Til en viss grad var det et angstelement i det. "Om jeg gjør sånn eller slik, vil det og det hende."
Mer
7 år 8 månader sedan #847332 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Schizotyp kan vara ett förstadium till schizofreni hos en mindre del.

[url:16ahp64z]http://www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-roen/2693-bok-om-vad-orsakar-schizofreni[/url:16ahp64z]
Mer
7 år 7 månader sedan #859775 av memphis
Svar från memphis i ämnet Magiskt tänkande
Jag kommer i håg när jag hade det så att det var inte jag som tittade på dem i tv:n utan, de som tittade på mig. Jag var ensam hemma och det var väldigt noga med hur jag såg ut innan jag satte mig framför tv:n. Jag såg ochså vad som skulle hända i framtiden med översvämningar. Och mörkt klädda spioner försökte skrämma mig. Allt på tv:n. Det har aldrig hänt igen just det. Kanske var det magiskt.
Mer
7 år 7 månader sedan #859862 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande
Det där var nog vanföreställning snarare än magiskt tänkande. Vanföreställningar om TV är ganska vanligt och ofta hänsyftningsparanoia, som innebär att det som sker på TV handlar om en själv.
Mer
7 år 7 månader sedan #859889 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Magiskt tänkande
Om jag står upp när bussen kör över en bro, och det kommer en lastbil under som inte hinner förbi, så går världen under? Eller är det tvång? (Gör inte så men tänker så)